Kupujemy coraz więcej używanych aut

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP

W 2010 r. nowe auto kupiło zaledwie 8 proc. Polaków, spośród tych, którzy nabyli samochód. Pozostali zaś wybrali tańsze pojazdy używane - średnio kosztowały 12,4 tys. zł - wynika z najnowszego sondażu TNS OBOP.

Według najnowszego badania TNS OBOP "Intencja zakupu samochodu" w ubiegłym roku auto kupił co dziesiąty Polak, czyli odsetek ten pozostaje na niezmienionym poziomie od pięciu lat.

Z badania TNS OBOP wynika też, że najczęściej kupujemy auta z drugiej ręki (w 2010 r. - 92 proc.). Dodatkowo, udział fabrycznie nowych pojazdów (8 proc.) wśród ogółu kupionych w minionym roku nieznacznie spadł w porównaniu z latami 2009 i 2008, kiedy to wynosił odpowiednio 11 i 12 proc. Jednocześnie ponad połowa kupionych w 2010 r. samochodów (55 proc.) to pojazdy dziesięcioletnie i starsze.

W ubiegłym roku Polacy przeznaczyli średnio na zakup auta używanego 12,4 tys. zł.

Coraz chętniej kupujemy auta przez internet - 13 proc. badanych - w ubiegłym roku o 3 proc. więcej niż 2009 r. Nadal popularnym miejscem handlu są komisy. W 2010 r. z takiego sposobu skorzystała ponad 17 proc. Polaków, tyle samo, co w 2009 r.

- Wyniki badania nie nastrajają optymistycznie - powiedziała cytowana w komunikacie TNS OBOP dr Magdalena Sawińska. - Martwi spadek udziału zakupu nowych samochodów w stosunku do lat ubiegłych oraz fakt, że ponad połowa kupionych w 2010 r. to auta ponad dziesięcioletnie. Szczególnie smutne jest to, że sytuacja opisana powyżej nie ulega istotnym zmianom od kilku lat.

Skąd tak duża różnica między sprzedażą nowych, a importem używanych samochodów?
- Spadek sprzedanej liczby nowych aut wynika przede wszystkim z niestabilnej polityki rządu - mówi Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. - Częste zmiany legislacyjne powodują, że auta używane są bardziej preferowane przez mechanizmy rynkowe. Oczywiście nie możemy zapominać też o mniejszych zasobach finansowych polskich klientów. W tym wypadku wybór jest prosty - lepiej kupić duże używane auto niż małe a nowe.

Warto również zwrócić uwagę na rynek wtórny aut używanych. - Gdy przepisy dotyczące aut nowych są bardziej stabilne i jasne, a przedsiębiorcy decydują się kupować nowe samochody, to średnio po dwóch latach samochody wracają na rynek - dodaje Drzewiecki.
Dzięki takiemu mechanizmowi, z rynku eliminowane są starsze auta o nieznanej historii, na rzecz samochodów z dużym przebiegiem, ale nowszych i z dobrze udokumentowaną historią.

WP: Lopez/ PAP

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła