Kubicę prowadzi debiutant

W Formule 1 na sukces zespołu pracują obaj kierowcy, ale można odnieść wrażenie, że w BMW Sauber jeździ tylko jeden - Nick Heidfeld - pisze Mikołaj Sokół w komentarzu dla Rzeczpospolitej.

Jego bolid się nie psuje, a podczas kwalifikacji inżynier nie ma problemów z podjęciem odpowiednich decyzji i zastosowaniem właściwej strategii.

Dla pozostałych ekip punktuje po dwóch kierowców i jeśli kłopoty z bolidem Roberta Kubicy nie zostaną szybko rozwiązane, to szef zespołu Mario Theissen będzie musiał zapomnieć o przedsezonowych założeniach - czyli o poprawie zdobytego w zeszłym roku piątego miejsca w klasyfikacji konstruktorów.

Teoretycznie w obu wyścigach to Kubica powinien być górą. W Australii, mimo dalszej pozycji startowej, szybko awansował przed kolegę z zespołu. W Malezji był przez cały weekend od niego szybszy - poza decydującymi momentami Grand Prix, czyli finałową częścią kwalifikacji oraz wyścigiem. Ale, jak wiadomo, punkty przyznawane są na mecie. W zespole, który aspiruje do ścisłej czołówki, takie błędy, jak zbyt późne wypuszczenie kierowcy na finałowy przejazd kwalifikacyjny, nie powinny się zdarzać. Tymczasem w przypadku Kubicy doszło do tego dwa razy z rzędu.

Zadaniem kierowcy jest jak najszybsza jazda, a decyzje strategiczne siłą rzeczy spoczywają na zespole, przede wszystkim na inżynierze wyścigowym. Kierowca nie ma pełnego obrazu sytuacji, nie zawsze wie, ile czasu pozostało do końca sesji, nie wie, jakie czasy uzyskują jego konkurenci.

Tymczasem inżynierem wyścigowym Kubicy jest człowiek bez doświadczenia w Formule 1. Na sympatycznym skądinąd Irańczyku, Mehdim Ahmadim, ciąży ogromna odpowiedzialność. Pod jego opieką jeździ kierowca bardzo szybki, ale mający na koncie zaledwie jeden niepełny sezon startów. Obaj są praktycznie debiutantami, a nie jest to układ sprzyjający osiąganiu dobrych rezultatów. W sytuacjach kryzysowych, kiedy w ciągu ułamka sekundy należy podjąć właściwą decyzję, doświadczenie jest kluczowe.

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro