Trwa ładowanie...

Kto płaci za szkody podczas carsharingu? To zależy od firmy

Wiele osób boi się, że w razie rozbicia samochodu carsharingowego ze swojej winy poniosą dolegliwe konsekwencje finansowe. Jest to jeden z częstszych powodów, z powodu których albo nie korzystają z usługi wcale, albo wybierają dostawców, którzy ten udział mają jak najniższy.

d3az6sk
d3az6sk

W tej chwili porównywać możemy co najmniej kilka regulaminów polskich dostawców carsharingu. Potencjalny użytkownik czyta je dość pobieżnie i skupia się jedynie na "udziale własnym w szkodzie". Warto jednak nadmienić, że to nie jedyne miejsce, gdzie może być mowa o odpowiedzialności kierowcy i poszczególne paragrafy regulaminu mogą się wzajemnie ograniczać i wyłączać.

Jeśli ktoś spowoduje wypadek, gdzie osoba wypożyczająca samochód jest poszkodowana i nie przyczyniła się do zdarzenia, w żadnej ze znanych firm carsharingowych nie poniesienie odpowiedzialności. Za zniszczenia zapłaci ubezpieczenie winowajcy. Po stronie użytkownika będzie leżało wykazanie swojej niewinności.

W przypadku szkód ze swojej winy sytuacja jest bardziej skomplikowana. W regulaminie jednej z firm carsharingowych czytamy, że "użytkownik ponosi odpowiedzialność za uszkodzenia powstałe z jego winy", co znaczy tyle, że płaci za wszystkie zniszczenia bez ograniczeń. W innym punkcie tego samego regulaminu jest mowa o wyłączeniu odpowiedzialności "w przypadku wypadku lub kolizji". W tej kwestii jest jednak wiele wyjątków, jednak ważniejsze jest to, czym jest kolizja i wypadek. W tym regulaminie nie znajdziemy definicji. Jest to więc niedookreślone i w przypadku sporu może być problemem. Udowodnienie klientowi odpowiedzialności za uszkodzenie samochodu w tej firmie powoduje więc konieczność zapłaty za naprawę bez ograniczeń kwotowych, czyli do pełnej wartości zniszczonego samochodu i dodatkowe 35 proc. tej kwoty na konto dostawcy carsharingu.

W przypadku "błędu lub brawurowej jazdy", która będzie przyczyną uszkodzenia samochodu użytkownik kolejnej firmy carsharingowej odpowiada do pełnej wysokości szkody. Chociaż tuż przed tym punktem czytamy, że "uszkodzenie samochodu podlegającego ubezpieczeniu Klient ponosi koszt naprawy samochodu, jednak nie więcej niż 1000 zł". Mamy więc kolejną sytuację sporną, o której będzie rozstrzygał sąd, a w przypadku niekorzystnej interpretacji będzie nas to sporo kosztować.

d3az6sk

Swój regulamin zmienia jedna z firm zmniejszając udział własny w szkodzie z 4000 do 2000 zł. Jest to maksymalna karą, jaką można otrzymać za zniszczenie samochodu. W przypadku, kiedy szkoda powstała z winy Klienta zapłaci on kwotę odpowiadającą wartości zniszczeń wg wyceny "renomowanego i powszechnie znanego systemu wyceny kosztów naprawy" ale nie więcej niż 2000 zł. Znaczy to tyle, że nawet w przypadku zniszczenia całego samochodu, będzie to maksymalna kwota. Jest to taka sama suma, jak w przypadku zniszczenia roweru miejskiego.

– Regulaminy należy czytać z uwagą – podkreśla Katarzyna Panek, rzecznik Panek S.A. – Widzimy, że nasi klienci robią to faktycznie rzetelnie, analizują jego punkty, zadają pytania, zgłaszają uwagi. Między innymi z tego powodu zdecydowaliśmy się na wprowadzenie zmian. Obniżyliśmy udział własny i znieśliśmy minimalny czas posiadania prawa jazdy, który wcześniej wynosił 1 rok. Zmniejszenie odpowiedzialności do 2000 zł jest ukłonem w stronę użytkowników, co do zasady kara miała powodować, że nasi klienci będą jeździć ostrożniej. Liczba szkód przekłada się przecież na cenę usługi w następnym roku. Ponieważ jednak wiele osób zgłosiło, że ta kwota jest duża, zmniejszyliśmy ją pozostawiając zasadę, że jest to maksymalny próg obciążenia.

Wszystkie powyższe zasady dotyczące odpowiedzialności nie obejmują jednak przypadków rażącego naruszenia zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym przez użytkownika, na przykład jazdy pod wpływem alkoholu, środków odurzających.

d3az6sk
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3az6sk
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj