WAŻNE
TERAZ

Sondaż o rządach Tuska. Polacy wydali werdykt

Krakowskie MPK zmodernizowało 40 tramwajów, które jeździły po Wiedniu

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie zakończyło modernizację 40 tramwajów z serii EU8N. Powstały one na bazie wagonów kupionych z Wiednia. Po przebudowie pojazdy zyskały środkowy człon niskopodłogowy, klimatyzację i odnowioną przestrzeń pasażerską.

"Przywiązujemy dużą wagę do odnowy naszego taboru, której podstawowym źródłem jest zakup nowych pojazdów. Ale równolegle staramy się modernizować posiadany tramwaje lub kupować używane, które nadają się do przebudowy" - powiedział w piątek wiceprezes krakowskiego MPK Mariusz Szałkowski.

Zmodernizowane tramwaje EU8N to wyprodukowane na przełomie lat 70. i 80. XX w. wysokopodłogowe wagony E6, które w stolicy Austrii wraz z doczepami C6 obsługiwały linię lekkiego metra U6. Pierwotnie były to wagony dwukierunkowe.

Po wycofaniu ze służby krakowski przewoźnik kupił je sześć lat temu płacąc po 15-20 tys. euro za sztukę. Według szacunków MPK obecna wartość każdego z tramwajów wynosi około 1,7 mln zł, gdy za nowy tramwaj trzeba zapłacić ponad dwa razy tyle. "To najlepiej świadczy o tym, ze jest to udana inwestycja" - ocenił Szałkowski.

Przebudowę w całości wykonała Stacja Obsługi i Remontów MPK SA w Krakowie. Był to jeden z największych projektów modernizacji taboru tramwajowego w historii przedsiębiorstwa. Najważniejszym jej elementem było przedłużenie pojazdów o środkowe, niskopodłogowe człony, które zostały wyprodukowane przez fabrykę Autosan w Sanoku. Zapewniają one wygodne wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym, starszym i rodzicom z wózkami dziecięcymi.

Wszystkie tramwaje zyskały udogodnienia charakterystyczne dla współczesnego taboru: całkowicie odnowioną przestrzeń pasażerską z nowymi siedzeniami pokrytymi specjalną tapicerką, klimatyzację, monitoring, automaty biletowe. Pojazdy EU8N mają ponad 26 metrów długości i jednorazowo mogą przewieźć 180 pasażerów.

Według szacunków krakowskiego przewoźnika tramwaje po modernizacji będą służyć przez następne 10-15 lat.

Jak przypomniał Szałkowski, krakowska przebudowa wiedeńskich wagonów została uznana w 2012 r. za jedną z najbardziej udanych w Europie przez branżowe czasopismo "Stadtverkehr", a zachodni przewoźnicy komunalni, np. z Dusseldorfu remontując posiadany tabor wzorują się na rozwiązaniach wypracowanych w krakowskim MPK.

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯