Kraków/ 802 mln zł - najkorzystniejsza oferta na budowę Trasy Łagiewnickiej
Na 802 mln zł opiewa najkorzystniejsza oferta złożona w przetargu na zaprojektowanie i budowę Trasy Łagiewnickiej w Krakowie, blisko 4-km arterii na południu miasta będącej fragmentem trzeciej obwodnicy. Przedstawiło ją konsorcjum firm Budimex SA i Ferrovial Agroman SA.
W piątek spółka powołana przez miasto otworzyła oferty złożone w tym przetargu. Najtańsza oferta jest też najkorzystniejsza pod względem wydłużonej gwarancji o 48 miesięcy.
Jak tłumaczy Jerzy Marcinko, prezes spółki Trasa Łagiewnicka zamawiający ma teraz 90 dni na ocenę ofert i podpisanie umowy ze zwycięzcą przetargu.
Przetarg dotyczy zaprojektowania i budowy obwodnicy na odcinku od skrzyżowania z ul. Grota Roweckiego do skrzyżowania z ul. Beskidzką i z ul. Halszki. Jednym z ważniejszych elementów inwestycji jest linia tramwajowa, która połączy osiedle Kurdwanów z ul. Zakopiańską.
Według Marcinko zadanie będzie podzielone na kilka etapów. Najpierw wykonawca będzie musiał przygotować projekt i uzyskać decyzje administracyjne. Najpierw zostanie zrealizowana linia tramwajowa od os. Kurdwanów do ul. Zakopiańskiej - ten element będzie współfinansowany ze środków unijnych.
Przyjęto, że główna arteria będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Natomiast na odcinkach między węzłami, tam gdzie planowane jest poprowadzenie komunikacji autobusowej, wprowadzony będzie dodatkowy pas, przeznaczony wyłącznie dla transportu zbiorowego.
Realizacja projektu ma być efektem współpracy pomiędzy specjalnie powołaną przez miasto spółką Trasa Łagiewnicka a Polskim Funduszem Rozwoju (PFR), Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) i bankami komercyjnymi. Całość zadania ma być gotowa do 31 grudnia 2020 roku.
Trasa Łagiewnicka - wraz z planowanymi w przyszłości trasami Pychowicką i Zwierzyniecką - ma stanowić trzecią obwodnicę Krakowa łączącą południową i zachodnią część miasta. Według władz Krakowa jest to projekt kluczowy dla usprawnienia ruchu między dzielnicami Krakowa, w tym dla rozładowania korków na alejach Trzech Wieszczów i uspokojenia ruchu w dzielnicach Zwierzyniec i Krowodrza. Planuje się, że cała trzecia obwodnica może być zrealizowana do 2030 r.
Przeciw budowie trasy protestuje część mieszkańców, którzy są przeciwni wybudowaniu tak szerokiej trasy w mieście, przechodzącej przez cenne geologicznie i krajobrazowo tereny. Podczas lutowej sesji Rady Miasta Krakowa, gdy procedowano powołanie spółki Trasa Łagiewnicka, pikietowali oni z transparentami "Nie stać nas na pomysły z lat 70.", "Nie lejcie betonu na kredyt".