Koniec z egzaminem na placu manewrowym? Szykuje się rewolucja

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/Marcin Bielecki

Szykuje się kolejna rewolucja dla kierowców. Jest możliwe, że z polskiego krajobrazu całkowicie znikną szkoleniowe place manewrowe. Gdzie zatem zdobywane będą umiejętności jazdy po łuku, parkowania równoległego i wjazdu do garażu? Prawdopodobnie w mieście.

O sprawie doniosła „Rzeczpospolita”. Według dziennika Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa rozważa rezygnację (całkowitą lub częściową) z egzaminu na placu manewrowym. A skoro z egzaminu, to w konsekwencji i z konieczności szkolenia. Ta ostatnia decyzja należałaby do właścicieli szkół jazdy, którzy są zwolennikami zmian, choć być może nie tak radykalnych. Sama propozycja, jaka wpłynęła do MIiB, jest ich inicjatywą.

O zdanie zapytaliśmy jednego z bezpośrednio zainteresowanych.
– Całkowita rezygnacja z placów nie ma sensu. Wszystko, czego na nich uczymy kursantów, musiałoby zostać przeniesione na publiczne drogi, a jakby się to skończyło? Wiadomo – mówi Marcin Kukawka, właściciel High Szkoły Jazdy z Poznania. – Ale ograniczenie pewnych manewrów, zwłaszcza na egzaminie, jest jak najbardziej dobrym pomysłem. Może mądrym wyjściem byłoby losowanie zadań? Kursant musiałby umieć wszystkie manewry, a udowadniałby to wyłącznie na przykładach.

Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za egzaminowanie, w rozmowie z „Rzeczpospolitą” przyznał, że instytucja rozważa zmiany w prawie. Jednak żadne decyzje nie zostały jeszcze podjęte. Kiedy to nastąpi, trudno powiedzieć.

Na koniec zapytaliśmy o zdanie Krzysztofa Szymańskiego, prezesa Polskiej Izby Gospodarczej Ośrodków Szkolenia Kierowców.
– Forma egzaminu musi zostać zmieniona. Kursanci, bardzo dobrze przygotowani, mają ogromne problemy z jazdą po łuku. Nie dlatego, że tego nie umieją, ale dlatego, że na placu manewrowym w ośrodku egzaminowania jedzie się wzdłuż słupków, których jest bardzo dużo, powodują one chaos. Praktycy, czyli szkolący, są w stanie uznać potrzebę obecności na egzaminie jazdy po wzniesieniu. Ale już jazda na wprost i do tyłu między słupkami - to jest bez sensu. Bardzo często dobrze wyszkoleni kursanci nawet nie wyjeżdżają na miasto, ponieważ najechali na jakąś linię fragmentem koła. Gdyby mieli krawężnik, a nie słupki, prawdopodobnie by tego nie zrobili – powiedział Wirtualnej Polsce Szymański.

Czy egzamin z manewrów zostanie zlikwidowany? A jeśli nie zlikwidowany, tylko ograniczony lub zmieniony, to ile z niego zostanie? Będziemy o tym informować na bieżąco.

Źródło: Rzeczpospolita, MAK

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀