Koniec teorii na kursie na prawo jazdy i jawne pytania

Sejm przegłosował nowelizację ustawy o kierujących pojazdami, która przywraca merytoryczną odpowiedzialność ministra nadzorującego transport za treści zawarte w pytaniach egzaminacyjnych. Pytania, które będzie układać specjalna komisja, mają być jawne i ogólnodostępne. Zniesiony ma też zostać obowiązek uczestniczenia w prowadzonych przez ośrodki szkolenia kierowców kursach teoretycznych przygotowujących do egzaminu.

19 stycznia 2013 r. weszła w życie poprzednia nowela tej ustawy, która wprowadziła m.in. nowe kategorie prawa jazdy, nowy system egzaminów oraz elektroniczny obieg dokumentów. Do dnia wejścia w życie tej nowelizacji za pytania egzaminacyjne odpowiedzialny był minister transportu. Po wejściu nowych przepisów odpowiedzialność za pytania egzaminacyjne, podobnie jak za system teleinformatyczny, została przeniesiona na Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego.

Po wprowadzeniu tych przepisów do WORD-ów zgłasza się mniej chętnych na egzamin na prawo jazdy według nowych zasad; większość kandydatów nie daje sobie rady z częścią teoretyczną. Baza, w której obecnie znajduje się ponad 2,2 tys. pytań, jest przygotowana przez dwie firmy i jest niejawna. Z tego powodu teoria przestała być formalnością i dla wielu osób ta część egzaminu jest dużo trudniejsza niż późniejsza jazda po mieście.

Druga zmiana jest jeszcze ważniejsza, zakłada ona, że kandydaci na kierowców nie musieliby odbywać obowiązkowych kursów teoretycznych. Zdaniem pomysłodawców zlikwidowanie płatnych wykładów z przepisów ruchu drogowego pozwoliłoby zaoszczędzić pieniądze, a egzamin państwowy i tak ma zweryfikować wiedzę przyszłego kierowcy. Ma obowiązywać zasada mówiąca, że nie jest ważne jak kursant się nauczy, tylko to, czy faktycznie tę wiedzę posiada.

Nie jest niespodzianką, że przeciwnikami tej zmiany są szkoły jazdy, dla których zlikwidowanie obowiązkowych kursów będzie oznaczać spore straty. Twierdzą oni, że brak fachowego kursu będzie oznaczał gorsze przygotowanie przyszłych kierowców. Będą oni skupiać się jedynie na zdaniu egzaminu, a nie poznają dogłębnie przepisów. Z drugiej strony, chętni nadal będą mogli brać udział w kursach – jedynie nie będą one obowiązkowe.

(źródło: PAP, moto.wp.pl)

sj

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥