"Komora przetrwania" uratowała Kubicę

Obraz
Źródło zdjęć: © AP

Robert Kubica z makabrycznego wypadku wyszedł bez szwanku i już w poniedziałek opuści szpital. Być może wystartuje w niedzielę w Grand Prix USA. To jest możliwe jedynie w Formule 1.

Kiedy samochód uderza w ścianę, odpadają koła, przednie i tylne skrzydła, wszystkie mikroskopijne części, które oszukują wiatr i pozwalają rozwijać zawrotne prędkości. Ale kokpit, ta tuba zbudowana z praktycznie niezniszczalnych włókien węglowych o strukturze plastra miodu, ma zapewnić kierowcy maksimum bezpieczeństwa. Nazywana jest na kilka sposobów: klatka bezpieczeństwa, klatka ochronna lub komora przetrwania. Konstrukcja projektowana jest tak, żeby wytrzymała wypadek ekstremalny, czyli uderzenie czołowe przy prędkości 300 km/godz. Właśnie dlatego Kubica przeżył kraksę w Montrealu.

Kokpit nie dość, że nie rozpada się na kawałki, to na dodatek, dzięki specjalnym strukturom ochronnym z przodu, z tyłu i po bokach pochłania energię podczas zderzenia. Rygorystyczne testy zakładają czołowe uderzenia w ścianę przy prędkości 14 m/s, a także nacisk o sile 20 ton od przodu.

Klatka ochronna musi także przetrwać nacisk od góry - stalowa płyta symuluje obciążenie pionowe dziewięciu ton oraz nieco słabsze boczne. Próba wypada pozytywnie, jeśli odkształcenia klatki, nie przekraczając 5-10 cm! Dlatego koziołkujący bolid Kubicy gubił po drodze wszystkie elementy, ale miejsce, w którym siedział Polak - ta ciasna i wąska "wanna" - pozostało nienaruszone. Kierowca BMW Sauber nie czuł nacisku z boku, nie został zgnieciony podczas uderzenia w ścianę i kolejnych, kiedy skakał po asfalcie.

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę