Kierowcy boją się nowych technologii w autach

Obraz
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Ponad 20 proc. kierowców nie chce i nie używa najnowszych technologii w swoich samochodach. Producenci aut nie mają pomysłu jak edukować użytkowników i przekonać ich do korzystania z najnowszych zdobyczy techniki.

Według raportu organizacji JD Power ponad 20 proc. kierowców, którzy w ciągu ostatnich 3 lat kupili nowe samochody, nie korzysta z 1/3 rozwiązań technologicznych, zamontowanych w ich autach. Dotyczy to np. systemów automatycznego parkowania, pomocy online czy routerów wifi. Co więcej, użytkownicy, którzy w ciągu pierwszego miesiąca nie przekonali się do używania tych urządzeń, nigdy więcej już z nich nie korzysta i uważa je za zbędne.

W ciągu ostatnich pięciu lat, nowe technologie szturmem podbiły rynek motoryzacyjny. Największe koncerny samochodowe w tym czasie stały się np. jednym z głównych uczestników najważniejszych na świecie targów elektroniki, prezentując nowinki, jakie coraz szybciej pojawiają się na pokładach samochodów. Specjaliści z branży sami już zauważają, że najnowsze i najlepiej wyposażone modele to w zasadzie „smartfony na kołach”.

To oczywiście znak czasów i najmłodsi uprawnieni do kierowania samochodami raczej nie mają kłopotów z obsługą tych gadżetów. Większy problem mają za to z koncentracją za kierownicą. Ale i w tym przypadku z pomocą przychodzą im kolejne wynalazki. Obecnie, jednym z wymaganych już np. przez Euro NCAP (organizację specjalizująca się w testach zderzeniowych) elementem wyposażenia, jest system automatycznego hamowania przed przeszkodą. Oznacza to, że zagapienie się w ekran telefonu czy pokładowego komputera już nie zakończy się gwałtownym spotkaniem z bagażnikiem poprzedzającego auta.

Z drugiej strony rozpoczynający swoją drogową karierę kierowcy w zdecydowanej większości nie należą do grupy kupującej najnowsze i najlepiej wyposażone modele. Zarówno w USA, Kanadzie, jak i w Europie, w ich zasięgu znajdują się auta ze średnim życiorysem rynkowym na poziomie 9-12 lat. Patrząc na postęp i rozwój nowych technologii, są to konstrukcje już przestarzałe. Z kolei klienci będący w grupie wiekowej i społecznej, pozwalającej na kupowanie tych najnowszych pojazdów, nie chcą „bawić się” gadżetami, jakie coraz powszechniej wypychają auta.

Chociaż dzięki internetowi możliwe jest szybkie wyedukowanie się w posługiwaniu tymi technologiami, to jednak znaczna grupa kierowców w ogóle rezygnuje z poznawania ich możliwości. Natomiast producenci samochodów na razie najwidoczniej nie mają pomysłu w jaki sposób popularyzować nowoczesne dodatki.

- Z sieci można dowiedzieć się już na prawdę wielu rzeczy o tych wszystkich gadżetach, ale widzimy, że klienci raczej czerpią wiedzę o elementach, które ich bezpośrednio interesują i które chcieliby mieć w swoim samochodzie, a nie o technologicznych nowinkach - mówi Chris Sutton, wiceprezes JD Power. - Wielu dealerów w Ameryce zaczęło już zatrudniać zewnętrznych specjalistów, którzy uczą klientów jak korzystać w pełni z możliwości ich nowych nabytków. Co więcej, oferują coś w rodzaju serwisu, czy monitoringu postępów kierowcy, w ciągu kilku pierwszych tygodni po zakupie auta. Tym samym robią coś, co powinno leżeć w interesie producentów, ale ci niestety obecnie nie robią zbyt wiele by edukować swoich klientów.

Według specjalistów rynku motoryzacyjnego lepsze poznanie i zrozumienie nowych technologii instalowanych w autach, miałoby bezpośredni wpływ na dalszy rozwój rynku. Podobnie jak miało to miejsce w przypadku laptopów czy smartfonów. Na razie jednak w znacznym procencie kierowcy albo rezygnują z wyposażania swoich samochodów w tego typu nowinki, albo zwyczajnie z nich nie korzystają.

BC

Źródło artykułu: WP Moto

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025