Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach testuje autobus scania omnicity napędzany paliwem bioetanolowym E95 - poinformowała Natalia Kazberuk w imieniu Scania Polska PR.
Kieleckie MPK zamierza od 1 stycznia powiększyć swój tabor o 25 nowych pojazdów. W związku z tym, oprócz autobusu scania omnicity, firma testuje białoruskiego MAZ-a 103, a wkrótce zacznie testy autobusu nieznanej jeszcze w Polsce marki "klasy MAN i Solaria" - zapowiada zastępca dyrektora przedsiębiorstwa Zbigniew Śledź.
Poddawana testom scania omnicity ma nisko położoną podłogę, która ułatwia pasażerom wsiadanie i wysiadanie, trzy pary drzwi otwieranych do wnętrza i może zabrać 99 osób. Jest wyposażona w rampę dla wózków inwalidzkich lub dziecięcych, ma klimatyzację, a także kamery przekazujące kierowcy obraz z drzwi oraz kamerę cofania, która włącza się automatycznie w czasie jazdy do tyłu.
Testowany w Kielcach autobus został wyprodukowany w fabryce Scania Production Słupsk.
Paliwo bioetanolowe E95 jest używane w motoryzacji od początku minionej dekady. Składa się z 95 proc. bioetanolu, resztę stanowi dodatek składników wspomagających samozapłon paliwa w silniku o zapłonie samoczynnym.
Ekologiczny napęd zamontowany w testowanym autobusie należy do najnowszej generacji silników bioetanolowych. Spełnia wymagania normy Euro 4 (producentów autobusów będzie ona obowiązywać od 2009 roku), a także najbardziej rygorystycznej normy czystości spalin EEV (samochody przyjazne środowisku) - zaznaczyła Natalia Kazberuk.
Samochodów scania napędzanych paliwem E95 powstało do tej pory około 600. Poruszają się głównie po ulicach szwedzkich miast, ale można je spotkać także w Norwegii, Hiszpanii, we Włoszech i Wlk. Brytanii. Planowane są dostawy do Danii i Belgii. Pięć tego typu pojazdów eksploatowanych w Polsce jeździ w Słupsku.