Kiedy i dlaczego należy wymieniać amortyzatory?
*Wymiana amortyzatorów to dla wielu kierowców wydatek drugiego planu. Bo skoro jakoś się jeździ, to czy nie lepiej wykręcić jeszcze parę tysięcy kilometrów bez zbędnych kosztów? To duży błąd, który może mieć dla właściciela samochodu tragiczne konsekwencje. * To, czy amortyzatory wymagają wymiany, często widać już podczas oględzin auta znajdującego się na podnośniku. Mogą to być wycieki oleju, wżery korozyjne na tłoczysku, zużyte tuleje metalowo-gumowe, łożyska mocujące, odboje i osłony. Im uszkodzeń więcej, tym gorzej dla naszego bezpieczeństwa. Dla przykładu - zużyte odboje to przyczyna „dobijania” zawieszenia, większego skoku amortyzatora i spadku siły tłumienia.
Zły stan amortyzatorów kierowca pozna po wydłużonej drodze hamowania lub nietrzymaniu się auta na ostrych, szybko pokonywanych zakrętach. Przy samodzielnej ocenie stanu technicznego amortyzatorów należy pamiętać, że ich zużycie będzie mniej wyczuwalne w samochodach z elektronicznymi systemami wspomagającymi, takimi jak choćby powszechnie stosowany ABS.
Amortyzator jest częścią, która w pojeździe podlega największym obciążeniom. Elementy te powinny wytrzymać 60-80 tys. km. Później może być niebezpiecznie, ale to nie reguła. Popularne w Polsce amortyzatory Monroe, Sachs, czy Kayaba to wysoka półka, gwarantująca najwyższą jakość, ale i one nie są wieczne i kiedyś trafią pod klucz mechanika. Kto jednak chce mieć pełną informację o stanie technicznym amortyzatorów w swoim aucie, może sprawdzić je w specjalistycznym warsztacie. Wyniki otrzyma na piśmie, ale o ich interpretację będzie musiał poprosić diagnostę, bo wykres przypomina badanie EKG.
Amortyzatory wymieniamy jak opony, czyli na osi, nigdy pojedynczo. Przy wymianie tylko jednego amortyzatora zwiększa się ryzyko nieprawidłowego działania układu kierowniczego. Niestabilna oś może zmniejszyć kontakt pomiędzy oponą a drogą, co doprowadzi do nierównego zużycia opon i utraty stabilności samochodu. Siła tłumiąca amortyzatorów wpływa na przenoszenie masy w przechyłach bocznych i wzdłużnych w czasie hamowania lub pokonywania zakrętów. Dlatego amortyzatory na osi powinny charakteryzować się taką samą siłą tłumienia.
I ostatni argument przemawiający za wymianą amortyzatorów parami. Jadąc prędkością 80 km/h samochodem, w którym na tej samej osi, jeden amortyzator jest nowy a drugi zużyty, musimy liczyć się z tym, że droga hamowania wyniesie ponad 43 m. Przy dwóch nowych amortyzatorach, długość drogi hamowania będzie krótsza i wyniesie niespełna 38 m. Oznacza to, że niesprawne amortyzatory mogą doprowadzić do bardzo groźnego wypadku.
tb/sj/sj