Trwa ładowanie...
d4chpks
08-07-2014 14:28

Kary za viaTOLL: idą duże zmiany

d4chpks
d4chpks

System elektronicznego poboru opłat za samochody ciężarowe poruszające się drogami krajowymi jest sporym problemem dla transportowców. Związane są z nim kary, które rujnują przewoźników, a dodatkowo naliczane są niesprawiedliwie. Resort transportu zapowiada jednak duże zmiany na lepsze.

Funkcjonujący od 2011 roku system elektronicznego naliczania opłat za poruszanie się drogami krajowymi samochodów o masie powyżej 3,5 tony budzi sporo kontrowersji. Nie dość, że kary są bardzo wysokie, to wymierzane są kierowcy, a nie właścicielowi samochodu. Zgodnie z przepisami - za jazdę drogą krajową bez uiszczenia opłaty grozi 3 tys. zł kary. Inspekcja Transportu Drogowego, która zajmuje się kontrolą samochodów ciężarowych, interpretuje ten przepis na swój sposób i nalicza 3 tys. zł za każdą bramownicę, pod którą przejedzie się "nielegalnie". Skutkiem takiej praktyki są ogromne kwoty, którymi obciążani bywają kierowcy. Jednym ze spektakularnych przypadków takiego postępowania był pewien kierowca ze Starogardu Gdańskiego, któremu w 2013 roku za kilkunastokrotne pokonanie obwodnicy Trójmiasta i fragmentu autostrady A1 naliczono łącznie ponad 250 tys. zł!

Resort transportu przygotował projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych, która zawiera poważne zmiany w dziedzinie naliczania kar w systemie viaTOLL - informuje gazetaprawna.pl. Nowe przepisy są korzystniejsze dla kierowców, ale zawierają wiele chybionych - zdaniem branżowców - rozwiązań. Przede wszystkim kary za jazdę bez wniesienia opłaty będzie zawsze ponosił właściciel samochodu, a nie jego kierowca. Postawi to w znacznie lepszej sytuacji zawodowych kierowców, jeżdżących w firmach transportowych nie należącymi do siebie pojazdami. Obecnie mogą oni odpowiadać za niedopatrzenia firmy, w której są zatrudnieni.
Z drugiej jednak strony nowe przepisy dadzą kierowcom do rąk doskonały sposób na zemstę na pracodawcy. Będą w stanie bezkarnie i szybko wpędzić go w wielotysięczne długi.

Kolejna ważna zmiana w planowanej nowelizacji to zakaz naliczania więcej niż jednej kary na dobę. Rozwiąże to problem kar idących w setki tysięcy złotych, ale i tu jest pewien problem. Zgodnie z projektem przepisów, doba liczona jest od godz. 0.00 do 24.00. Jeśli więc kierowca wjedzie na płatny odcinek tuż przed północą, można będzie naliczyć mu za to dwie kary.

d4chpks

Zmniejszy się też wymiar kar. Z obecnych 3 tys. zł stopnieją one do 1,5 tys. zł za samochody ciężarowe oraz 500 zł w przypadku samochodów osobowych, ciągnących przyczepy, np. kempingowe. Początkowo korzystanie z systemu viaTOLL w ogóle nie miało dotyczyć samochodów osobowych. Przepis ten pojawił się w 2011 roku, niejako z przypadku. W uzasadnieniu wprowadzenia nowych przepisów z tamtego okresu można było znaleźć zapis, że płacić mieli wyłącznie kierowcy samochodów ciężarowych. W życie wprowadzono jednak przepisy z błędem, a przychody z systemu viaTOLL okazały się na tyle wysokie, że urzędnicy postanowili nie wprowadzać poprawek.

Wprowadzenie nowych przepisów będzie również dobrą wiadomością dla tych, którym już naliczono kary za przejazd pod bramownicami bez uiszczenia opłaty. W przypadku postępowań wszczętych, ale nie zakończonych przed wejściem w życie znowelizowanych przepisów, stosowane będą zasady zawarte w nowelizacji. W praktyce oznacza to, że zdecydowaną większość prowadzonych właśnie spraw trzeba będzie umorzyć.

ITD nie będzie mogło nałożyć kary za brak środków na koncie na kierowcę, gdyż w myśl nowych przepisów odpowiada za to właściciel samochodu. Będą musieli jednak zapłacić ci, którzy prowadzili własny pojazd, a także ci kierowcy, którzy ustawili zainstalowany w szoferce nadajnik viaBOX tak, że naliczał on niepełną opłatę - np. za sam ciągnik siodłowy, choć w rzeczywistości jechał on z naczepą. Za wykroczenia nie odpowiedzą zaś ci, którzy wcale nie zapłacili myta. Oznacza to nierówne traktowanie osób, które popełniły wykroczenia.

Nowelizacją zajmuje się teraz sejmowa komisja infrastruktury. Jeśli nie zaproponuje zmian do ujętych w noweli rozwiązań, szybko wejdzie ona w życie.

Źródło: gazetaprawna.pl

tb/mw/tb, moto.wp.pl

d4chpks
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4chpks
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj