Kara za brak OC w 2019 r. to nawet 4500 zł. UFG typuje winnych bez pomocy policji

Kary za nieubezpieczenie pojazdu w 2019 r. idą w górę. Właściciel samochodu osobowego będzie mógł zapłacić nawet 4500 zł. Nie warto liczyć na to, że jeśli nie wyjeżdżamy na drogi, to unikniemy kary. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wykrywa przypadki braku polisy "elektronicznym policjantem".

Kara za brak OC jest znacznie wyższa niż za jakiekolwiek wykroczenie drogowe
Źródło zdjęć: © East News | Piotr Jedzura/REPORTER
Tomasz Budzik
oprac.  Tomasz Budzik

Już 75 proc. przypadków braku ubezpieczenia pojazdów od odpowiedzialności cywilnej wykrywane jest za pomocą informatycznego systemu, którym posługuje się Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Porównuje on informacje o zarejestrowanych pojazdach z CEPiK-u z napływającymi od ubezpieczycieli danymi dotyczących zawieranych polis OC. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2018 r. UFG zidentyfikował w ten sposób 50,7 tys. przypadków nieubezpieczenia pojazdów. To o 20 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2017 r.

Nie warto ufać, że skoro nie wyjeżdżamy na drogi, to nie spotka nas kara za brak OC. Lepiej się ubezpieczyć, bo w związku ze wzrostem wynagrodzeń w 2019 r. automatycznie podniosą się kary. Jej maksymalny wymiar wyniesie 4500 zł za samochód osobowy, 6750 zł za samochód ciężarowy oraz 750 zł za pozostałe pojazdy.

Kara uzależniona jest jednak od tego, jak długi był okres, w którym pojazd nie posiadał polisy OC. Jeśli będzie bez ochrony ubezpieczeniowej od 4 do 14 dni, kary wyniosą odpowiednio: 2250 zł, 3380 zł oraz 380 zł. Jeżeli okres bez OC nie był dłuższy niż 3 dni, kary wyniosą: 900 zł dla samochodu osobowego, 1350 zł dla samochodu ciężarowego oraz 150 zł dla innych pojazdów.

Fundusz szacuje, że w Polsce może być około 80-90 tys. nieubezpieczonych pojazdów, co stanowi 0,4-0,5 proc. wszystkich pojazdów mogących brać udział w ruchu. W Polsce występują cztery najczęstsze przyczyny braku polisy OC.

Pierwsza z nich to wygaśnięcie ubezpieczenia zbywcy pojazdu. Warto pamiętać, że nabywca pojazdu może korzystać z OC sprzedającego, tylko do końca okresu, który widnieje na polisie. Po tej dacie ubezpieczenie to wygasa, a nowy właściciel musi wykupić własne OC. Polisa nie przedłuży się automatycznie.

Częste jest również przekonanie, że dla niesprawnego technicznie i nieużytkowanego pojazdu nie jest potrzebne ubezpieczenie. To nieprawda, obowiązek posiadania ważnego OC mają wszyscy właściciele pojazdów. Tak długo, jak pojazd jest zarejestrowany, bez względu na jego stan techniczny i to, czy jest on aktualnie użytkowany.

Trzecim powodem braku OC jest nieopłacenie pełnej raty składki za ubezpieczenie. Tylko po opłaceniu wszystkich rat składki za OC, polisa ta zostaje przedłużona na kolejne dwanaście miesięcy (oczywiście pod warunkiem, że nie została wypowiedziana). Brak wpłaty którejkolwiek z rat (do końca okresu ubezpieczenia) powoduje, że ubezpieczenie to wygasa z upływem okresu na który zostało wykupione.

Niektórzy zmotoryzowani nie wykupują OC ze względu na trudną sytuację materialną. Skutki mogą być jednak opłakane, w razie wypadku taki kierowca będzie musiał z własnej kieszeni zapłacić odszkodowanie.

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025