Jesień szczególnie niebezpieczna dla kierowców

Zmiana pory roku wymaga od kierowców dostosowania do nowych warunków jazdy. Wyzwania dla prowadzących auta związane z jesienią to m.in. liście na drogach, częstsze opady deszczu, mgły czy krótsze dni.

Statystyki policyjne pokazują, że początek jesieni jest szczególnie niebezpieczny - najwięcej ofiar śmiertelnych na polskich drogach odnotowuje się w październiku. W 2013 roku w tym okresie śmierć poniosło 391 osób.

Liście spadające z drzew potrafią przysłonić znaki, pasy ruchu i inne oznaczenia ważne dla kierowców. Co więcej - mogą się pod nimi kryć także nierówności oraz dziury, w które wjeżdżając ryzykujemy uszkodzenia samochodu. Sytuacja jeszcze bardziej się komplikuje, kiedy spadającym liściom towarzyszy deszcz. Poruszanie się po drodze jest wtedy zbliżone do jazdy po oblodzonej powierzchni. - W takich sytuacjach należy unikać gwałtownego hamowania, nagłych zakrętów i zachować bezpieczny odstęp od samochodu przed nami, pamiętając, że droga hamowania na mokrych liściach jest podobna do tej na jezdni pokrytej lodem - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Obraz
© (fot. materiały prasowe)

Przymrozki najczęściej występują na drogach nocą i rankiem. Przy temperaturze w granicach od 0 stopni do nawet -3 stopni lód jeszcze całkowicie nie zamarza i pokrywa go cienka warstwa wody. To zjawisko nazywane czarnym lodem jest szczególnie niebezpieczne, gdyż nie widać go gołym okiem. Niepokój kierowców powinny wzbudzić dwie kwestie: błyszcząca nawierzchnia jezdni oraz brak charakterystycznego odgłosu tarcia opon o asfalt. Wtedy najlepiej delikatnie zahamować, co pozwoli ocenić rzeczywiste warunki jazdy. Podczas przymrozków najbardziej niebezpieczne są drogi na mostach i wiaduktach, ponieważ nie dociera do nich ciepło z podłoża.

Innym częstym zjawiskiem jesienią są mgły. Prowadząc auto w takich warunkach należy przede wszystkim zwolnić i zachować bezpieczny odstęp od poprzedzającego pojazdu. Najczęściej popełniane w takich warunkach błędy to nieprawidłowe używanie świateł przeciwmgielnych i drogowych. Przeciwmgielne tylne włączamy, gdy widoczność spada poniżej 50 metrów i natychmiast wyłączamy, gdy warunki się poprawią, gdyż światła te mogą oślepiać kierowców. Natomiast świateł drogowych nie należy używać w czasie mgły, ponieważ ich uruchomienie pogorszy widoczność, a oczom kierowcy ukaże się biała ściana.

Źródło: Szkoła Jazdy Renault

ll/sj, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy