Jakość paliw na stacjach na początku 2015 roku według UOKiK
Kierowcy tankujący paliwo często zastanawiają się, czy jest ono dobrej jakości. W końcu nie chodzi tu tylko o oszustwo finansowe, ale też szybsze zużycie silnika i możliwość wystąpienia jego awarii. Na pytanie o jakość paliwa odpowiadają kontrole przeprowadzane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Na czym polegają badania UOKiK-u? Kontrolerzy tej instytucji pobierają próbki benzyny lub oleju napędowego i sprawdzają je pod kątem spełnienia norm opisanych w ministerialnym rozporządzeniu. Takie wizyty obywają się na losowo wybranych stacjach, ale też na tych, na które napłynęły skargi od kierowców. Jaki jest efekt takich kontroli? Badania próbek paliw od dłuższego czasu pokazują, że nie jest źle. W trzech pierwszych miesiącach 2015 roku na 384 przebadane próbki tylko 10 nie spełniało norm. Wszystkie to olej napędowy, przy czym dwie z nich pochodziły z tej samej stacji kontrolowanej dwukrotnie.
Jakich norm nie spełniają paliwa? W jednym z przypadków był to olej napędowy nieprzystosowany do niskich temperatur, a przepisy wymagają, aby zimą na stacjach sprzedawano wyłącznie produkt przystosowany do tej pory roku. Problemem bywała też zbyt niska temperatura zapłonu oraz odporność na utlenianie.
Czy to oznacza, że czas masowych oszustw na stacjach mamy za sobą, a tankując (w szczególności benzynę) możemy być spokojni, że dostajemy to, za co płacimy? Niestety nie do końca. Pogarszanie jakości paliwa nie jest jedynym sposobem na oszustwo i wcale nie najbardziej opłacalnym dla właścicieli stacji. Dlatego dużo częściej dochodzi do zafałszowania wskazań dystrybutora – krótko mówiąc, do baku trafia mniej paliwa niż powinno. Z badań Inspekcji Handlowej wynika, że blisko jedna na siedem stacji oszukuje w ten sposób.
W województwach lubelskim, lubuskim, małopolskim, mazowieckim, opolskim, podkarpackim, podlaskim, pomorskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i wielkopolskim kontrole UOKiK-u nie wykazały żadnych nieprawidłowości. Dziesięć próbek, które nie spełniały wymaganych norm pochodziło ze stacji, które wymieniamy na kolejnej stronie.
Woj. dolnośląskie:
- franczyza Statoil w Kowarach (ul. Rejtana): nieprawidłowa temperatura zablokowania zimnego filtra CFPP
Woj. kujawsko-pomorskie:
- OLKOP w Kowalu (ul. Wojska Polskiego 13): nieprawidłowa temperatura zapłonu
Woj. łódzkie:
- Paliwa Polska w Zgierzu (ul. Gałczyńskiego 14): nieprawidłowa odporność na utlenianie
- KATMAR (partner BP) w Sierpowie: nieprawidłowa odporność na utlenianie
- Bliska w Łodzi (ul. Św. Teresy 111): nieprawidłowa odporność na utlenianie
- Shell w Łodzi (ul. Zgierska 255): nieprawidłowa temperatura zapłonu
Woj. śląskie:
- Orlen w Czeladzi (ul. Grodziecka 2): nieprawidłowa odporność na utlenianie - przy dwóch kontrolach
- R8Motorsport Oil w Miedźnej (ul. Pszczyńska 2A): nieprawidłowa temperatura zapłonu
Woj. zachodniopomorskie:
- Hurtpetrol w Szczecinku (ul. Waryńskiego 2): nieprawidłowa temperatura zapłonu
* ZOBACZ, JAK TE PARAMETRY WPŁYWAJĄ NA TWÓJ SAMOCHÓD * (źródło: UOKiK)