Jakich samochodów używanych poszukują Polacy?
Zmieniają się preferencje Polaków dotyczące wyboru samochodu używanego. Pierwsza połowa 2014 roku pokazuje, że kierowcy w naszym kraju nie trzymają się starych przyzwyczajeń
Niekoniecznie kombi
Zmieniają się preferencje Polaków, dotyczące wyboru samochodu używanego. Pierwsza połowa 2014 roku pokazuje, że kierowcy w naszym kraju nie trzymają się starych przyzwyczajeń. Znane od lat pewniki dotyczące rynku wtórnego przestają obowiązywać - wynika z danych Motoraportera.
Pierwszą zmianę trendu na rynku wtórnym widać wśród rodzajów nadwozia, jakie cieszą się największym zainteresowaniem. W zeszłym roku kombi było zdecydowanym liderem, ale już pierwsze miesiące 2014 roku pokazują, że Polacy, wzorem mieszkańców Europy Zachodniej, najchętniej kupiliby hatchbacka (25 proc.). Kombi znajdują się na drugim miejscu (22 proc.), a sedany na trzecim (18 proc.).
Eksperci zauważają, że ta zmiana najprawdopodobniej wynika z możliwości pełnego odliczenia VAT dla przedsiębiorców przy zakupie nowego samochodu, która obowiązywała na początku 2014 r. W takiej sytuacji klienci, którzy najczęściej wybierają kombi poszli do salonów zamiast komisów.
Najchętniej Ford lub premium
Duże zmiany odnotowano też wśród wybieranych przez kupujących marek samochodów. Najpopularniejszymi producentami aut wśród używanych w I półroczu 2014 roku są: Ford (10 proc.) oraz ex aequo Audi i BMW (po 8 proc.). W przypadku film zajmujących kolejną lokatę z wynikiem 6 proc. sytuacja wygląda różnie. Z jednej strony Mazda i Volkswagen mogą cieszyć się wzrostem zainteresowania, a z drugiej Opel zaliczył spadek z pozycji lidera. Zmiany też pojawiają się w przypadku tego, jakimi modelami interesują się klienci - np. w przypadku Forda najpopularniejszy nie jest już Focus, ale większe Mondeo. Natomiast w przypadku Audi ruch nastąpił w kierunku mniejszego modelu - liderem jest teraz A4 w miejsce A6.
Już nie najnowsze
Najczęściej wybieranymi samochodami używanymi są pojazdy 4-8 letnie. Jest to aż 57 proc. wykonywanych przez ekspertów Motoraportera oględzin w I półroczu 2014 r. O połowę spadła liczba sprawdzanych samochodów mających mniej niż 3 lata. W I półroczu 2013 takie pojazdy stanowiły prawie 1/3 realizowanych zleceń. W tym roku jest to 15 proc. Może to wynikać z faktu, że wiele osób szukających najmłodszych samochodów postanowiło kupić nowe auta.
Wolimy mniejszy przebieg
Z jednej strony polscy kierowcy nieco mniej obawiają się samochodów o przebiegu ponad 200 000 km (wzrost z 8 do 12 proc.), ale z drugiej cały czas preferują auta, które na liczniku mają niższe wartości. Szczególnie mocno wzrosło zainteresowanie modelami o przebiegu w przedziale od 50 do 100 tys. km (z 18 do 24 proc.).
Mniejsze i bardziej oszczędne silniki
W branży motoryzacyjnej króluje dzisiaj downsizing. Producenci tworzą coraz mocniejsze małe silniki, które zapewniają niezłe osiągi i mniejsze zapotrzebowanie na paliwo. Podobny trend można zaobserwować na rynku wtórnym. Wśród sprawdzanych przez Motoraportera samochodów w I połowie 2014 roku aż 70 proc. miało jednostki napędowe o pojemności mniejszej niż 2,0 l. Wzrost z zeszłorocznych 54 proc. jest znaczący. Wiąże on się ze spadkiem we wszystkich wyższych przedziałach, a szczególnie wśród największych silników. Te o pojemności 4,1-5,0 l stanowiły zaledwie 3 proc. (9 proc. w 2013 roku), natomiast jeszcze większe to już tylko 2 proc. (8 proc. rok wcześniej).
Jednak benzyna
Duża zmiana nastąpiła również w przypadku preferowanego paliwa, którym zasilany jest silnik. W 2013 roku przewagę 10 punktów procentowych miał diesel. Teraz kierowcy jednak zauważyli, że wielu nie opłaca się dopłata do droższego ropniaka, gdyż inwestycja nie zwróci się zbyt szybko. Dodatkowo, serwisowanie silnika Diesla wiąże się ze zdecydowanie większymi wydatkami. Dlatego rok 2014 to niewielka przewaga benzyny, która osiągnęła wynik 51 proc. Trzeba jednak pamiętać, że część przedsiębiorców wybierających silniki wysokoprężne postanowiła skorzystać z możliwości odliczenia VAT-u i wybrała nowe samochody.
(źródło: Motoraporter)
sj, moto.wp.pl