Trwa ładowanie...
02-08-2016 12:17

Jak powstają lakiery samochodowe?

Jak powstają lakiery samochodowe?Źródło: Materiały prasowe
d1u6y09
d1u6y09

Jedną z cech decydujących o wrażeniu, jakie robi samochód, jest kolor nadwozia. Jak się przygotowuje lakiery samochodowe? Dowiemy się na przykładzie Lexusa, który zdradził tajniki tego procesu.

Nad odcieniami lakierów pracuje sztab specjalistów z różnych branż, m.in. grafików. Projektowanie nowego odcienia może trwać nawet trzy lata. Proces rozpoczyna się od pomysłu, którego inspiracją jest rodzaj i charakter auta - sedan, SUV, rodzinny czy sportowy. Realizacja pomysłu musi uwzględniać realia techniczne, a czasami wymaga opracowania nowej technologii.

Każdy nowy odcień przechodzi szereg prób w praktyce. W mieszalniku, do którego trafiają odpowiednie porcje różnobarwnych pigmentów, przygotowywane są próbki lakieru, którym następnie pokrywa się niewielkie, prostokątne arkusze aluminiowej blachy. Polakierowane arkusze dają się wyginać, co umożliwia ocenę wyglądu lakieru na krzywiznach karoserii. Projektanci oglądają próbki w różnych warunkach oświetlenia – w pomieszczeniach i na zewnątrz, przy świetle sztucznym i naturalnym, w słońcu i przy zachmurzeniu, o różnych porach dnia i roku.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

Gdy nowy odcień zostanie wstępnie zaakceptowany, pora na kolejny etap oceny. Lakierem pokrywana jest naturalnej wielkości makieta samochodu o karoserii wyrzeźbionej z gliny. Makieta ustawiona jest na zdalnie sterowanej obrotowej platformie w pomieszczeniu z rozsuwanym dachem, dzięki czemu samochód można oglądać z dowolnej strony w sztucznym i naturalnym świetle. Dopiero teraz można zobaczyć, czy kolor rzeczywiście pasuje do auta.

d1u6y09

Sam kolor to jednak nie wszystko. Lakiery, takie jak np. znany z Lexusa NX Sonic Quartz, składają się nawet z pięciu warstw. W tym przypadku między warstwą podkładową a przezroczystą wierzchnią warstwą ochronną jest warstwa kryjącego białego lakieru, na niej lakier perłowy, a następnie cieniutka warstewka lakieru z mikroskopijnymi płatkami miki. Daje to efekt podobny do powierzchni śniegu, która przybiera inny odcień w zależności od oświetlenia.

Ciekawym rozwiązaniem jest przejrzysta wierzchnia warstwa ochronna, która dzięki elastyczności, wynikającej ze specjalnej budowy molekularnej, ma zdolność do samoczynnego naprawiania drobnych zarysowań.

Źródło: Lexus

ll

d1u6y09
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1u6y09
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj