Jak powstają lakiery samochodowe?
Jedną z cech decydujących o wrażeniu, jakie robi samochód, jest kolor nadwozia. Jak się przygotowuje lakiery samochodowe? Dowiemy się na przykładzie Lexusa, który zdradził tajniki tego procesu.
Nad odcieniami lakierów pracuje sztab specjalistów z różnych branż, m.in. grafików. Projektowanie nowego odcienia może trwać nawet trzy lata. Proces rozpoczyna się od pomysłu, którego inspiracją jest rodzaj i charakter auta - sedan, SUV, rodzinny czy sportowy. Realizacja pomysłu musi uwzględniać realia techniczne, a czasami wymaga opracowania nowej technologii.
Każdy nowy odcień przechodzi szereg prób w praktyce. W mieszalniku, do którego trafiają odpowiednie porcje różnobarwnych pigmentów, przygotowywane są próbki lakieru, którym następnie pokrywa się niewielkie, prostokątne arkusze aluminiowej blachy. Polakierowane arkusze dają się wyginać, co umożliwia ocenę wyglądu lakieru na krzywiznach karoserii. Projektanci oglądają próbki w różnych warunkach oświetlenia – w pomieszczeniach i na zewnątrz, przy świetle sztucznym i naturalnym, w słońcu i przy zachmurzeniu, o różnych porach dnia i roku.
Gdy nowy odcień zostanie wstępnie zaakceptowany, pora na kolejny etap oceny. Lakierem pokrywana jest naturalnej wielkości makieta samochodu o karoserii wyrzeźbionej z gliny. Makieta ustawiona jest na zdalnie sterowanej obrotowej platformie w pomieszczeniu z rozsuwanym dachem, dzięki czemu samochód można oglądać z dowolnej strony w sztucznym i naturalnym świetle. Dopiero teraz można zobaczyć, czy kolor rzeczywiście pasuje do auta.
Sam kolor to jednak nie wszystko. Lakiery, takie jak np. znany z Lexusa NX Sonic Quartz, składają się nawet z pięciu warstw. W tym przypadku między warstwą podkładową a przezroczystą wierzchnią warstwą ochronną jest warstwa kryjącego białego lakieru, na niej lakier perłowy, a następnie cieniutka warstewka lakieru z mikroskopijnymi płatkami miki. Daje to efekt podobny do powierzchni śniegu, która przybiera inny odcień w zależności od oświetlenia.
Ciekawym rozwiązaniem jest przejrzysta wierzchnia warstwa ochronna, która dzięki elastyczności, wynikającej ze specjalnej budowy molekularnej, ma zdolność do samoczynnego naprawiania drobnych zarysowań.
Źródło: Lexus
ll