Jak powstają drewniane kierownice?

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Drewniane kierownice są często spotykanym elementem w najdroższych autach klasy premium. Ciekawy jest sposób, w jaki sposób się je tworzy.

Koła kierownicy z drewna wykonuje się zwykle metodą podobną do tych, które znamy z produkcji uchwytów parasoli - podłużne kawałki drewna gnie się w odpowiednio doranych warunkach, przez co słoje tego materiału układają się równolegle do koła kierownicy. Inaczej proces ten wygląda w przypadku kierownic stosowanych m. in. w Lexusie LS - słoje ułożone są na jej powierzchni poziomo, tworząc charakterystyczny, pasiasty wzór. Efekt ten uzyskuje się w wyniku trwającego 38 dni wieloetapowego procesu, złożonego z 67 kroków.

Punkt wyjścia stanowią wysezonowane pnie wiecznie zielonego azjatyckiego drzewa agatis, zwanego także soplicą. Szlachetne drewno, po doprowadzeniu do pożądanej wilgotności i uplastycznieniu, jest przerabiane na fornir - cienkie płaty, złuszczone z obracającego się pnia za pomocą szerokiego noża. Płaty forniru są barwione na różne odcienie, co wydobywa charakterystyczny, pasiasty wzór słojów, a następnie za pomocą syntetycznych żywic łączone w cienką sklejkę.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

Wycięte z wzorzystej sklejki płaskie elementy o starannie dobranym kształcie trafiają do specjalnej prasy z negatywową formą, gdzie w odpowiednich warunkach uzyskują ostateczny kształt okładzin. W kolejnej prasie okładziny łączone są trwale ze szkieletem kierownicy, a następnie lakierowane, wykańczane i polerowane. Pozostaje już tylko wyposażyć kierownicę w elementy instalacji elektrycznych i poduszkę powietrzną.

Kluczowy etap formowania i montażu drewnianych okładzin kierownicy powierzono firmie Tendo Woodwork Corporation, słynącej na całym świecie z designerskich mebli, wykonanych ze szlachetnej sklejki. Firma ta opracowała własne technologie gięcia i tłoczenia sklejki. Były one używane do produkcji śmigieł myśliwców, zaś po wojnie wykorzystano je do wyrobu estetycznych, lekkich i trwałych mebli - krzesła-motyla czy taboretu-grzybka.

Źródło: Lexus

ll

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟