Jak jeździć z przyczepką?

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Cieplejsze dni sprawiają, że coraz częściej na ulicach widzimy samochody ciągnące przyczepki - zarówno kempingowe, jak i te do przewożenia towarów, np. materiałów budowlanych. O czym należy pamiętać, jeżeli mamy wybrać się w trasę takim zestawem?

Pod kątem masy całkowitej wyróżniamy dwa główne rodzaje przyczep, które mogą być ciągnięte przez samochód osobowy - do 750 kg oraz powyżej tej wartości. Na obie nie są potrzebne dodatkowe kategorie prawa jazdy, zaś całkowita masa zespołu pojazdów (samochód plus przyczepa) nie może przekraczać 3,5 tony. Wśród innych istotnych przepisów należy wyróżnić konieczność posiadania hamulca najazdowego przez przyczepę o masie powyżej 750 kg oraz limity prędkości podczas jazdy - 50 km/h w obszarze zabudowanym, a poza nim 70 km/h (droga jednojezdniowa) i 80 km/h (droga dwujezdniowa, droga ekspresowa jedno- i dwujezdniowa, autostrada). Należy też mieć na uwadze, że masa przyczepy nie może być wyższa od masy holującego ją pojazdu.

Jazda takim pojazdem wymaga też może nie tyle specjalnych umiejętności, co oswojenia się i przyzwyczajenia, gdyż nie będzie ona wyglądała tak samo, jak w przypadku samego samochodu. Pamiętajmy, że przyczepa nie jest całkowicie zintegrowana z autem - zachowa się specyficznie szczególnie w zakrętach i podczas. Trzeba mieć na uwadze, że zestaw będzie miał dużo gorsze przyspieszenie, dlatego też na wyprzedzanie należy decydować się w ostateczności. Szczególną ostrożność trzeba zachować podczas wracania na swój pas ruchu, gdyż zbyt szybkie wykonanie tego manewru może spowodować utratę kontroli nad pojazdem.

Kolejnymi złotymi zasadami, których należy przestrzegać podczas holowania przyczepy, są powolne rozpędzanie, wcześniejsza redukcja biegów oraz zachowanie większej odległości od poprzedzających pojazdów - droga hamowania będzie dłuższa. Zakręty trzeba pokonywać względnie szeroko, a podczas cofania, o ile nie posiadamy odpowiedniego doświadczenia, najlepiej poprosić o pomoc pasażera, który odpowiednio pokieruje nami z zewnątrz.

Osobnym zagadnieniem jest kwestia odszkodowania za szkody powstałe w wyniku eksploatacji przyczepki. Będzie ono wypłacone z polisy samochodowej, jeżeli w momencie kolizji przyczepa była złączona z autem lub odłączyła się od holowanego pojazdu, ale jeszcze się toczyła. Z obowiązkowego OC przyczepy zostanie wypłacone odszkodowanie w przypadku, gdy była ona odłączona od pojazdu (np. stała zaparkowana w nieodpowiednim miejscu) lub odłączyła się od samochodu i przestała się już toczyć.

ll

Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3