Nowy koncept Jaguara jest potwierdzeniem planów wprowadzenia do produkcji dwumiejscowego coupe, które będzie konkurować z największymi graczami na rynku. Samochód ten będzie mniejszy i tańszy od modelu XK, a dzięki stylistyce i osiągom może stać się bardzo ciekawą ofertą.
Informacje o planowanym mniejszym coupe (a później też kabriolecie) pojawiały się od pewnego czasu, jednak dopiero teraz otrzymaliśmy coś w rodzaju potwierdzenia. Choć oficjalnie Jaguar zapowiada C-X16 jako auto koncepcyjne, które pokazuje kierunek stylistyczny, w którym podąża marka to można się spodziewać, że mniej więcej tak będzie wyglądał nowy samochód brytyjskiej firmy.
C-X16 zostanie zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Jest on stworzony na skróconej wersji nowej platformy modelu XK. Oznacza to, że mierzący 4,4 m C-X16 będzie miał inny charakter od większego brata klasy GT. Samochód dający satysfakcję z szybkiej jazdy, w którym komfort schodzi na nieco dalszy plan. Oryginalnie zapowiadany jako następca legendarnego E-Type'a będzie konkurentem Porsche Caymana, a w mocniejszych wersjach silnikowych będzie się plasował na poziomie modelu 911.
Już pierwsze informacje są bardzo obiecujące i jeśli Jaguar spełni wszystkie obietnice to produkcyjna wersja C-X16 może mocno namieszać na rynku aut sportowych. Za napęd konceptu prezentowanego we Frankfurcie odpowiada nowa doładowana 3-litrowa jednostka V6 o mocy 380 KM i maksymalnym momencie obrotowym 450 Nm. Dodatkowo ośmiobiegowa skrzynia biegów umieszczona z tyłu dla lepszego rozkładu masy jest połączona z silnikiem elektrycznym, który dostarcza dodatkowe 95 KM.
Jednostka elektryczna korzysta z akumulatorów o pojemności 1,6 kWh, które magazynują energię odzyskaną podczas hamowania. Pozwalają one na jazdę w trybie czysto elektrycznym przy prędkościach do 80 km/h. Najciekawsze jest jednak co innego. Na kierownicy znajduje się specjalny przycisk, który pozwala na dołączenie jednostki elektrycznej w momencie, gdy potrzebujemy dodatkowej mocy. Taki "boost button" działający do 10 sekund jest przydatny podczas wyprzedzania, a sam w sobie jest gadżetem, który ucieszy wielu kierowców.
Oparte na aluminiowej konstrukcji auto waży 1600 kg i do 100 km/h przyspiesza w 4,4 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 299 km/h. Nowa oszczędniejsza jednostka wyposażona w sprężarkę mechaniczną będzie wykorzystywana w wielu modelach Jaguara i Land Rovera, gdzie zastąpi wysłużony silnik V8.
Jaguar nie zdradza wielu szczegółów dotyczących konstrukcji samochodu, ale przy 1600 kg jest zdecydowanie cięższy od konkurentów. Dla porównania Porsche 911 Carrera przy bardzo zbliżonym przyspieszeniu i wielkości waży zaledwie 1400 kg. Dlatego można się spodziewać, że brytyjska marka dokona jeszcze pewnych zmian przed wprowadzeniem C-X16 do produkcji. Również oferta silnikowa zostanie rozbudowana o jednostkę V8, a też możliwe, że pojawi się doładowany motor czterocylindrowy korzystający z technologii hybrydowej.
Jedną z najmocniejszych stron Jaguarów jest ich stylistyka. Nie inaczej jest tym razem. Przednia część C-X16 nawiązuje do modelu XK, natomiast tył pochodzi z koncepcyjnego supersamochodu C-X75. Całość zachowuje proporcje typowe dla klasycznego coupe. Jaguar zapewnia, że nadwozie jest możliwie kompaktowe, a przy tym wyjątkowo dobrze wyglądające z agresywnym przodem i spokojnie opadającą klapą bagażnika. Jeśli tak będą wyglądać kolejne modele brytyjskiej marki to jesteśmy spokojni o jej przyszłość.
Również wnętrze wyraźnie wskazuje na przeznaczenie tego samochodu. Nie jest wyjątkowo przestronne, a ponieważ jego projekt jest skoncentrowany na kierowcy, to Jaguar nazwał je jako "układ 1+1". Producent tłumaczy, że wnętrze zostało zaprojektowane tak, aby nawiązywać do samolotów. W odróżnieniu od limuzyny XJ nowe coupe otrzymało klasyczne zegary. Jednak nie zabrakło też detali typowych dla aut koncepcyjnych takich jak miniaturowe wyświetlacze OLED ma pokrętłach klimatyzacji. Brytyjski sportowy styl podkreśla tapicerka łącząca skórę z Alcantarą.
W ostatnich latach Jaguar wraca do formy i oferuje samochody klasy premium o bardziej sportowym charakterze, które wyróżniają się ciekawą stylistyką. Jeśli C-X16 trafi do produkcji w niezmienionej formie i będzie konkurencyjny cenowo (spodziewana cena na poziomie 250 tys. zł) to może strać się poważnym konkurentem dla niemieckich samochodów.
sj