W tym tygodniu jedna z najbardziej prestiżowych marek na świecie - Jaguar - obchodzi swoje 85-te urodziny. Najnowszy model XF wydaje się być zatem najlepszym prezentem z tej okazji, jaki firma mogłaby sprawić swoim wielbicielom.
Spółka należąca do Sir Williama Lyonsa została założona dokładnie w dniu 21. urodzin właściciela, a więc 4 września 1922 roku. Pierwotnie nazywała się Swallow Sidecar Company (później SS Cars Ltd) i zajmowała się produkcją oraz sprzedażą wózków bocznych do motocykli.
Swoją działalność w branży samochodowej Lyons wraz z Williamem Walmsleyem zapoczątkował w 1927 roku, projektując karoserię kabrioletu Austin Seven, a 5 lat później został zaprezentowany ich pierwszy samochód - dwudrzwiowa limuzyna SS1.
W 1945 roku markę SS, ze względu na skojarzenia z faszystowskimi oddziałami SS,zamieniono na Jaguar, natomiast oficjalną nazwę firmy na Jaguar Cars Ltd.
Wraz z rozwojem spółki i dzięki skoncentrowaniu się na produkcji stylowych limuzyn, roadsterów oraz coupe, Jaguar stał się samochodem arystokracji, symbolem prestiżu i pozycji społecznej. Gdy w 1960 Lyons kupił spółkę Daimler Motor Company (tradycyjnie dostarczającą samochody dla brytyjskiego dworu królewskiego), każdy nowy model Jaguara, uzupełniony luksusowym wyposażeniem, ukazywał się jako Daimler, co dodatkowo przyczyniło się do nobilitacji firmy w wyższych sferach.
W 1961 roku Jaguar zaprezentował model E-Type. Samochód ten wywołał spore zamieszanie na rynku samochodów sportowych, oferując doskonałe osiągi, prowadzenie, wyprzedzający swoją epokę design, a to wszystko za cenę niższą od konkurencji. Model ten przez 14 lat sprzedał się w ilości 70 tys. egzemplarzy, stając się symbolem samochodu sportowego lat 60-tych.
W 1968 roku dzięki połączeniu Jaguara z grupą Leylanda powstał największy koncern brytyjskiego przemysłu samochodowego - British Leyland Motor Corp. W tym samym roku wprowadzono również pierwszego Jaguara XJ - sedana należącego do klasy wyższej. Model ten zapoczątkował nowe nazewnictwo limuzyn, które stosowane jest do dziś.
W 1989 roku Jaguar został przejęty przez Ford Motor Company. Związany z tym zastrzyk gotówki oraz nowych technologii przyczynił się do wzrostu sprzedaży jaguarów, jednocześnie umożliwiając wprowadzenie nowych modeli na nieobecnych do tej pory rynkach (X-Type w klasie wyższej średniej, S-Type w klasie wyższej).
Na swoim koncie Jaguar ma także dwa modele supersportowe: XJR-15 oraz XJ 220. Obydwa auta powstałe na początku lat 90-tych we współpracy z TWR. Miały one za zadanie wprowadzić Jaguara do elitarnego świata superszybkich marek takich jak Ferrari czy Lamborghini. Udało się to modelowi XJ 220, który został najszybszym samochodem na świecie w latach 1992-1993 (jego miejsce zajął następnie Bugatti EB 110).
Obecnie należący do Ford Motor Jaguar znajduje się w grupie samochodów z wyższej półki Premier Automotive Group (PAG), w skład którego wchodzą ponadto marki Land Rover i Volvo.