Trwa ładowanie...
14-06-2016 12:58

Instalacje LPG: jak gaz psuje silnik

Instalacje LPG: jak gaz psuje silnikŹródło: PAP/Tomasz Wojtasik
d1z1fhb
d1z1fhb

Autogaz to ogromna oszczędność? Niekoniecznie. Póki instalacja dobrze współdziała z silnikiem, wizyty na stacjach paliw są niemalże przyjemnością. Bywa jednak i tak, że instalacja gazowa zniszczy silnik i wyczyści portfel. Straty można wówczas liczyć w tysiącach złotych.

Choć w Polsce - przynajmniej zdaniem rządu - nie mamy kryzysu, to i tak ostatnie lata przyzwyczaiły nas do patrzenia z każdej strony, na wydawane złotówki. Obcinamy koszty i szukamy oszczędności. Jeśli spojrzymy na ceny paliw przez pryzmat porównania naszych zarobków z przychodami mieszkańców zachodniej Europy, możemy śmiało powiedzieć, że panuje u nas drożyzna. Jesteśmy niebywale zawzięci, skoro płacimy tyle za możliwość jeżdżenia samochodem. Jak można zmniejszyć te wydatki? Korzystać z tańszego paliwa! Diesel już dawno przestał być wielką oszczędnością i sprawdza się właściwie tylko w przypadku osób pracujących przy pomocy samochodu. Zatem pozostaje nam jedno - LPG, czyli montaż instalacji gazowej. Polska jest, zaraz po Korei Południowej i Turcji, trzecim największym rynkiem tego paliwa. Czy jednak przejście na LPG jest zawsze dobrym pomysłem?

Nie wszystkie samochody idealnie nadają się do zamontowania instalacji gazowej. Jedne znoszą ją lepiej, inne gorzej. Jeśli więc chcemy zaoszczędzić, powinniśmy nie tyle kupić auto i dobrać instalację, ile wybierać auto z odpowiednim do zasilania gazem silnikiem. Dlaczego? Można powiedzieć, że LPG jest prawie idealne. Jako gaz jest wprowadzane do komory spalania, taki efekt chcą osiągnąć inżynierowie w przypadku innych paliw używanych w motoryzacji. Spalanie przechodzi płynniej i efektywniej. Jest jednak pewne "ale" - to fakt, że silnik to nie tylko cylindry i tłoki, to także wiele innych elementów, którym gaz sprawia wiele problemów! Największe zniszczenia powoduje w zaworach, czy gniazdach zaworowych. Te elementy po prostu nie lubią gazu i zużywają się o wiele szybciej. Co LPG może zepsuć?

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Głowica
Jednym z częstszych elementów, jakie ulegają uszkodzeniu, jest głowica. Usterka objawia się pojawieniem się luzów zaworowych. Owszem, ich obecność po pewnym czasie nie jest niczym dziwnym, podlegają one regulacji po dużym przebiegu, rzędu 100-150 tysięcy kilometrów. Jeśli jednak zachodzi taka potrzeba, już po 20-40 tysiącach, mamy problem. Będzie on kosztowny, bo naprawa głowicy może kosztować nas kilka tysięcy złotych.

d1z1fhb

Świece i kable
Oporność mieszanki powietrzno-gazowej jest wyższa aniżeli powietrzno-benzynowej. Efekt? Potrzebujemy wyższego napięcia na elektrodach świecy. W przypadku niektórych modeli samochodów nie będzie to problemem, natomiast w innych szybko zniszczą się świece bądź przewody wysokiego napięcia. Nie zdziwmy się zatem, jeżeli będziemy musieli częściej wymieniać te elementy podczas przeglądów. W przypadku aut benzynowych lekkie ich zużycie nie skutkuje zwykle niczym niepokojącym, natomiast w przypadku zasilania autogazem, może to doprowadzić do wypadania zapłonu, szarpania oraz znacznego pogorszenia osiągów.

(fot. PAP/CTK/Rene Fluger)
Źródło: (fot. PAP/CTK/Rene Fluger)

Bezpośredni wtrysk
To nowoczesne i coraz powszechniej stosowane rozwiązanie stosowane w nowych samochodach nie jest ulubionym tematem producentów instalacji gazowych. Stosują je w wielu jednostkach napędowych tacy producenci jak: BMW, Citroen oraz Peugeot, Fiat, Mercedes czy Volkswagen, a co za tym idzie również Seat, Skoda i Audi. Jakie zagrożenie niesie ze sobą ten system? Wtryskiwacze gazowe posiadają sporą bezwładność, i nie są w stanie odwzorować precyzji pracy wtryskiwaczy benzynowych. Te chłodzone są przepływającą przez nie benzyną, a jeżeli nie mają z nią kontaktu, mogą się przegrzać. Zasilanie gazem może być więc w tym przypadku nie głównym, ale uzupełniającym źródłem energii. Silnik z bezpośrednim wtryskiem zużywa zarówno benzynę jak i gaz, właśnie dlatego, że co pewien czas wykonywany jest wtrysk benzyny. A to nie pozwala już na takie oszczędności, o jakich marzymy. Uważnie przeliczmy, czy w tym przypadku się to nam opłaci. Bo wcale tak być nie musi. Sprawdzają się w tym przypadku właściwie tylko instalacje wtrysku
gazu w stanie ciekłym.

d1z1fhb

Dla kogo LPG?
Problemem jest to, że różne silniki różnie nadają się do instalowania autogazu. Dwie jednostki napędowe o tej samej pojemności i zbliżonej mocy, a nawet tego samego producenta, mogą różnie reagować. Dlaczego? Otóż, silniki występują w wielu odmiennych wersjach, które dla 99,9 procent społeczeństwa niczym od siebie się nie różnią, ale dla wprawnego specjalisty już tak. Niektóre produkowane w różnych okresach motory tego samego producenta różnią się istotnymi szczegółami, które mogą wpłynąć na skuteczność zasilania LPG. Nim podejmiemy decyzję o montażu instalacji, warto więc ustalić kod silnika i dowiedzieć się u specjalisty, czy w ogóle warto zawracać sobie głowę. Zdaniem wielu ekspertów LPG i bezpośredni wtrysk to jednak mało udany związek.

(fot. PAP/CTK/Rene Fluger)
Źródło: (fot. PAP/CTK/Rene Fluger)

Czas robi różnicę
Oprócz zagadnień wymienionych powyżej, mamy jeszcze problem z czasem. Otóż wtryskiwacze benzyny mają czas otwarcia w okolicach 0,3 ms, natomiast gazowe aż 1,5 ms, a to zmusza do spalania benzyny na wolnych obrotach. Podobnie podczas jazdy przy większym obciążeniu - spalamy benzynę, a nie LPG. Zatem oszczędności są znikome. Warto o tym pamiętać.

d1z1fhb

*Kiedy nie zakładać instalacji gazowej? *
Przejście na LPG jest nieuzasadnione szczególnie gdy jeździmy niewiele, bo cały zabieg jest opłacalny dopiero przy większych przebiegach. Przeliczmy sobie bardzo dokładnie w jakich wartościach: przebiegu, kosztu auta i paliwa oraz montażu instalacji nam się to opłaci. Bo po co skusić się na coś, co wcale nie przyniesie nam oszczędności, a wręcz spowoduje kosztowne wydatki eksploatacyjne, bądź wcale się nie zwróci przez różnicę w cenie, albo dlatego, że pokonujemy raczej niewiele kilometrów. Oczywiście można kupić samochód, który już ma instalację, ale jeśli mowa o pojeździe z rynku wtórnego, trzeba bardzo dobrze sprawdzić pojazd, który zamierzamy kupić. Niektórzy właściciele samochodów z instalacją oszczędzają nie tylko na paliwie, ale na wszystkim - również na sumiennych naprawach, częściach zamiennych i eksploatacyjnych.

Michał Grygier, moto.wp.pl

tb/

d1z1fhb
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1z1fhb
Więcej tematów