Trwa ładowanie...

Inna niż wszystkie - Fabia Brisk RS 01 WRC

Inna niż wszystkie - Fabia Brisk RS 01 WRC
d1n48ni
d1n48ni

|

|
| --- |
Do stylistyki Skody Fabia zdążyli się już przyzwyczaić chyba wszyscy. Dosyć powściągliwe linie niewielkiego nadwozia sprawiają, że auto skutecznie ginie w tłumie innych pojazdów. Czerwona bestia z Czech z pewnością nie przemknie niepostrzeżenie. Rasowe coupe przyciąga spojrzenia, a do „setki” przyśpiesza tylko o 0,2 sekundy wolniej od... 1001-konnego Bugatti Veyrona!

Zaskakujące? Bez wątpienia. Szczególnie, gdy spojrzy się na poczciwą atrapę Fabii. To jeden z nielicznych, nietkniętych przez tunera elementów. Tuż pod nią zamontowano potężny zderzak, którego otwory wchłaniają olbrzymie ilości powietrza. Zapinki na przedniej masce oraz rozdęte nadkola dają jasno do zrozumienia, że z tym autem nie ma żartów... Lusterka zastąpiono zgrabniejszymi, jednak prawdziwa rewolucja zaszła za środkowym słupkiem. Dach, którego kształt w seryjnej wersji zapewniał sporą ilość miejsca na głowy pasażerów, w podrasowanej Fabii zaczyna ostro opadać ku pokrywie bagażnika. Miejsce drugiej pary drzwi zajęło okno oraz przedłużenie napompowanego do granic możliwości błotnika... Miejsce klapy bagażnika zajęła foremna pokrywa z dyskretną lotką. Nowowykonane elementy uformowano z włókien szklanych, karbonu oraz kevlaru, co zaowocowało niską masą pojazdu – gotowy do drogi waży zaledwie tonę, czyli wyraźnie mniej od seryjnego auta.

d1n48ni

Przeszkodą nie był nawet montaż solidnej klatki bezpieczeństwa oraz ram kratownicowych pod karoserią. Seryjną deskę rozdzielczą zastąpiono ultralekką wytłoczką z kevlaru, a fotel kierowcy zastąpiono „kubełkiem” wraz z wielopunktowymi pasami bezpieczeństwa, dzięki czemu kierowca będzie zespolony z autem nawet podczas najostrzejszej jazdy. Modyfikacje mechaniczne trwały nie krócej, niż metamorfoza karoserii oraz kabiny. Prezes firmy Brisk zapragnął, by wóz był nie tylko wizytówką firmy, ale i nadawał się do udziału w sporcie motorowym. Stąd też montaż międzyosiowego dyferencjału, który przekazuje moc również na tylną oś. Właściwości trakcyjne poprawiają też blokady przedniego i tylnego mostu.

Gdy Fabia wyglądała już należycie oraz była zdolna do bezpiecznego przeniesienia dużej mocy, przyszedł czas na podrasowanie silnika. Konstruktorzy zdecydowali się na bezkompromisowe rozwiązanie – wymianę jednostki napędowej na większą! Dwulitrowy silnik z ogromną turbosprężarką i podwójnym, sekwencyjnym wtryskiem paliwa potrafi wyprodukować aż... 500 KM! Wielką moc transferuje na koła 6-biegowa, sekwencyjna skrzynia biegów oraz brutalnie działające, ceramiczne sprzęgło. Przyśpieszenie pojazdu jest wręcz miażdżące. Rozpędzanie do 100 km/h jest kwestią zaledwie 2,7 sekundy, a potężne wtłaczanie w fotele nie ustaje aż do maksymalnych 200 km/h. Byłoby więcej, gdyby nie krótkie zestopniowanie skrzyni biegów.

Prawdziwy potencjał wyjątkowej Fabii ujawnia się jednak na krętych odcinkach trasy. Wielowahaczone zawieszenie wraz regulowanymi amortyzatorami Proflex doskonale wybiera nierówności, a jednocześnie gwarantuje pełną
stabilność auta. Nie mniejsze wrażenie zrobią na kierowcy hamulce. Fabia otrzymała potężne tarcze hamulcowe pochodzące wprost z... Porsche! Z przednimi, 18-calowymi alufelgami pomieszczona tarcze o średnicy 330 mm, zaś z tyłu - 320 mm.

d1n48ni

Prezentowana Fabia powstała w kooperacji z firmą Prodrive, która odpowiada za starty zespołu Subaru w rajdowych mistrzostwach świata.

następne »
Źródło: następne »

Do czeskiego potwora udało się przeszczepić wiele genów z rajdowej legendy, dzięki czemu idealnie sprawdzi się podczas ostrej jazdy. Niewielkie wymiary karoserii ułatwią kierowcy miejskie wojaże. Czy przy silniku o mocy 500 KM ktokolwiek będzie jednak zawracał sobie głowę takimi eskapadami...?

Łukasz Szewczyk

d1n48ni
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1n48ni
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj