Ile wytrzymują akumulatory w hybrydach i samochodach elektrycznych. Stare nie trafiają na śmietnik

To jest jedna z kwestii najbardziej interesujących kierowców zastanawiających się nad samochodami hybrydowymi i elektrycznymi. Napęd jest długowieczny, ale co z akumulatorami? Ile wytrzymują?

Żywotność akumulatorów w hybrydach budzi duże wątpliwości
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Szymon Jasina
oprac.  Szymon Jasina

Żywotność akumulatorów trakcyjnych w hybrydach i samochodach elektrycznych jest tak naprawdę bardzo duża i często przekracza okres eksploatacji pojazdu, zadziwiając nawet specjalistów. Nierzadkie są przypadki aut hybrydowych jeżdżących kilkanaście lat z oryginalnym akumulatorem – wiedeński taksówkarz Manfred Dvorak w ciągu ośmiu lat przejechał swoją Toyotą Prius ponad milion kilometrów bez żadnych napraw układu napędowego.

Producenci chcąc przekonać do długowieczności baterii dają na nie długą gwarancję. Na przykład Toyota i Lexus na baterie w swoich hybrydach udzielają daje 10 lat, z kolei Tesla osiem lat.

W czym tkwi sekret długowieczności akumulatorów trakcyjnych? Po pierwsze, do ich produkcji wykorzystywane są ogniwa odznaczające się znacznie mniejszą wrażliwością na wielokrotne ładowanie i rozładowanie, niż w przypadku ogniw stosowanych w elektronice powszechnego użytku, np. telefonach komórkowych, kosztem nieco mniejszej gęstości energii. W końcu w telefonach zależy na tym, aby oferowały jak najdłuższy czas działania na początku przy jak najmniejszych wymiarach. Ze smartfona raczej nikt nie będzie korzystał przez 10 lat, a jeśli beteria będzie się zużywać, to można ją stosunkowo tanio wymienić.

Istnieje też system, który dba o to, aby akumulatory zużywały się jak najmniej i pracowały w optymalnych warunkach, co wpływa na ich długowieczność. Pilnuje on, by poziom rozładowania nie spadł poniżej określonego minimum (rzędu 30 proc.) i nie przekroczył bezpiecznego maksimum (80 proc.), a także aby ogniwa nie nagrzały się nadmiernie podczas ostrej jazdy lub szybkiego ładowania, w razie potrzeby ograniczając przepływ prądu. Dodatkowo akumulatory trakcyjne zaopatrzone są we własny system chłodzenia.

Gdy mowa o ekologii pozostaje też jeszcze jedna ważna kwestia - co z zużytymi akumulatorami? Trzeba pamietać, że "zużyte" i tak posiadają dalej jeszcze jakąś pojemność, czasem nawet 70 proc. oryginalnej wartości. Oznacza to, że mogą być stosowane w miejscach, gdzie ich wielkość nie ma znaczenia - np. do przechowywania energii pozyskiwanej z odzyskiwalnych źródeł. Już dziś podłącza się je do ogniw fotowoltanicznych. W ten sposób stare elementy są dalej wykorzystywane.

Wybrane dla Ciebie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie