Trwa ładowanie...

Ile wytrzymują akumulatory w hybrydach i samochodach elektrycznych. Stare nie trafiają na śmietnik

To jest jedna z kwestii najbardziej interesujących kierowców zastanawiających się nad samochodami hybrydowymi i elektrycznymi. Napęd jest długowieczny, ale co z akumulatorami? Ile wytrzymują?

Ile wytrzymują akumulatory w hybrydach i samochodach elektrycznych. Stare nie trafiają na śmietnikŹródło: Materiały prasowe
d3xvvwh
d3xvvwh

Żywotność akumulatorów trakcyjnych w hybrydach i samochodach elektrycznych jest tak naprawdę bardzo duża i często przekracza okres eksploatacji pojazdu, zadziwiając nawet specjalistów. Nierzadkie są przypadki aut hybrydowych jeżdżących kilkanaście lat z oryginalnym akumulatorem – wiedeński taksówkarz Manfred Dvorak w ciągu ośmiu lat przejechał swoją Toyotą Prius ponad milion kilometrów bez żadnych napraw układu napędowego.

Producenci chcąc przekonać do długowieczności baterii dają na nie długą gwarancję. Na przykład Toyota i Lexus na baterie w swoich hybrydach udzielają daje 10 lat, z kolei Tesla osiem lat.

W czym tkwi sekret długowieczności akumulatorów trakcyjnych? Po pierwsze, do ich produkcji wykorzystywane są ogniwa odznaczające się znacznie mniejszą wrażliwością na wielokrotne ładowanie i rozładowanie, niż w przypadku ogniw stosowanych w elektronice powszechnego użytku, np. telefonach komórkowych, kosztem nieco mniejszej gęstości energii. W końcu w telefonach zależy na tym, aby oferowały jak najdłuższy czas działania na początku przy jak najmniejszych wymiarach. Ze smartfona raczej nikt nie będzie korzystał przez 10 lat, a jeśli beteria będzie się zużywać, to można ją stosunkowo tanio wymienić.

Istnieje też system, który dba o to, aby akumulatory zużywały się jak najmniej i pracowały w optymalnych warunkach, co wpływa na ich długowieczność. Pilnuje on, by poziom rozładowania nie spadł poniżej określonego minimum (rzędu 30 proc.) i nie przekroczył bezpiecznego maksimum (80 proc.), a także aby ogniwa nie nagrzały się nadmiernie podczas ostrej jazdy lub szybkiego ładowania, w razie potrzeby ograniczając przepływ prądu. Dodatkowo akumulatory trakcyjne zaopatrzone są we własny system chłodzenia.

d3xvvwh

Gdy mowa o ekologii pozostaje też jeszcze jedna ważna kwestia - co z zużytymi akumulatorami? Trzeba pamietać, że "zużyte" i tak posiadają dalej jeszcze jakąś pojemność, czasem nawet 70 proc. oryginalnej wartości. Oznacza to, że mogą być stosowane w miejscach, gdzie ich wielkość nie ma znaczenia - np. do przechowywania energii pozyskiwanej z odzyskiwalnych źródeł. Już dziś podłącza się je do ogniw fotowoltanicznych. W ten sposób stare elementy są dalej wykorzystywane.

d3xvvwh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3xvvwh
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj