Ile wytrzymują akumulatory w hybrydach i samochodach elektrycznych. Stare nie trafiają na śmietnik

To jest jedna z kwestii najbardziej interesujących kierowców zastanawiających się nad samochodami hybrydowymi i elektrycznymi. Napęd jest długowieczny, ale co z akumulatorami? Ile wytrzymują?

Żywotność akumulatorów w hybrydach budzi duże wątpliwości
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Szymon Jasina
oprac.  Szymon Jasina

Żywotność akumulatorów trakcyjnych w hybrydach i samochodach elektrycznych jest tak naprawdę bardzo duża i często przekracza okres eksploatacji pojazdu, zadziwiając nawet specjalistów. Nierzadkie są przypadki aut hybrydowych jeżdżących kilkanaście lat z oryginalnym akumulatorem – wiedeński taksówkarz Manfred Dvorak w ciągu ośmiu lat przejechał swoją Toyotą Prius ponad milion kilometrów bez żadnych napraw układu napędowego.

Producenci chcąc przekonać do długowieczności baterii dają na nie długą gwarancję. Na przykład Toyota i Lexus na baterie w swoich hybrydach udzielają daje 10 lat, z kolei Tesla osiem lat.

W czym tkwi sekret długowieczności akumulatorów trakcyjnych? Po pierwsze, do ich produkcji wykorzystywane są ogniwa odznaczające się znacznie mniejszą wrażliwością na wielokrotne ładowanie i rozładowanie, niż w przypadku ogniw stosowanych w elektronice powszechnego użytku, np. telefonach komórkowych, kosztem nieco mniejszej gęstości energii. W końcu w telefonach zależy na tym, aby oferowały jak najdłuższy czas działania na początku przy jak najmniejszych wymiarach. Ze smartfona raczej nikt nie będzie korzystał przez 10 lat, a jeśli beteria będzie się zużywać, to można ją stosunkowo tanio wymienić.

Istnieje też system, który dba o to, aby akumulatory zużywały się jak najmniej i pracowały w optymalnych warunkach, co wpływa na ich długowieczność. Pilnuje on, by poziom rozładowania nie spadł poniżej określonego minimum (rzędu 30 proc.) i nie przekroczył bezpiecznego maksimum (80 proc.), a także aby ogniwa nie nagrzały się nadmiernie podczas ostrej jazdy lub szybkiego ładowania, w razie potrzeby ograniczając przepływ prądu. Dodatkowo akumulatory trakcyjne zaopatrzone są we własny system chłodzenia.

Gdy mowa o ekologii pozostaje też jeszcze jedna ważna kwestia - co z zużytymi akumulatorami? Trzeba pamietać, że "zużyte" i tak posiadają dalej jeszcze jakąś pojemność, czasem nawet 70 proc. oryginalnej wartości. Oznacza to, że mogą być stosowane w miejscach, gdzie ich wielkość nie ma znaczenia - np. do przechowywania energii pozyskiwanej z odzyskiwalnych źródeł. Już dziś podłącza się je do ogniw fotowoltanicznych. W ten sposób stare elementy są dalej wykorzystywane.

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯