Im mniej samochód zużywa paliwa, tym szczęśliwszy jest jego właściciel. W zorganizowanym już po raz trzeci Superteście Ekonomii sprawdzano, które auto jest najbardziej oszczędne pod względem „spalania”.
Trasa tegorocznej imprezy prowadziła z Warszawy przez Mińsk Mazowiecki, Ostrów Mazowiecką do Łomży i dalej przez Ruciane-Nidę, Piecki, Szczytno, Jedwabno, Nidzicę, Mławę i Płońsk z powrotem do Warszawy. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9813/test-ekonomii.jpeg',500,235) ) |
| --- | Jej łączna długość wynosiła 504 km i 700 metrów. Wytyczono ją w taki sposób, aby mogła symulować najbardziej typową podróż wakacyjną. Były więc drogi o dużym natężeniu ruchu, były takie, na których sporadycznie pojawiają się ciężarówki transportu międzynarodowego, była też droga należąca do najbardziej obciążonych w Polsce.
ZAPRASZAMY DO GALERIIZAPRASZAMY DO GALERII
Założeniem testu, tak jak w latach ubiegłych, było wykazanie w warunkach normalnej, drogowej eksploatacji, że koszt zużycia paliwa nie musi być bardzo wysoki. Warunkiem jest płynna i spokojna jazda, zgodna z przepisami ruchu drogowego, ale też pozwalająca uzyskać średnią prędkość (wymuszoną przez organizatora) około 60 km/h.
Na starcie stanęło osiem samochodów: Citroen C3 1.4 HDi, Dacia Logan 1.5 dCi, Fiat Panda 1.3 Multijet, Kia Picanto 1.0 LPG, Peugeot 107 1.4 HDi, Skoda Fabia Kombi 1.4 D, Suzuki Swift 1.25 DDiS oraz Toyota Prius 1.5.
Zwyciężył Peugeot 107 1.4 HDi zużywając w trasie średnio 2,92 l oleju napędowego na 100 km. Mistrzem zasięgu została Dacia Logan, która mając 50-litrowy zbiornik paliwa i zużywając średnio 3.21 l/100 km, mogłaby pokonać bez uzupełniania paliwa dystans 1 558 km. W klasyfikacji „Najtańszy w eksploatacji” po raz trzeci triumfował Fiat Panda. Koszt eksploatacji 1 kilometra przy założeniu, że kupiony za 35 tys. zł samochód przejedzie 100 tys. km, zużywając średnio 3,05 l oleju napędowego na 100 km po 3,89 zł/l, wyniósł 46 gr.