Czy czeski lider może się obawiać koreańskich rywali? W mocno obsadzonym segmencie aut miejskich bardziej niż pochodzenie liczy się cena i jakość.
Produkowana od siedmiu lat Fabia nadal jest najpopularniejszym autem w segmencie. Powodem jej sukcesu jest konkurencyjna cena, dobra jakość wykonania i rozwinięta sieć serwisowa. Wiadomo że koreańskie koncerny mają jeszcze sporo do nadrobienia. Getz jest najczęściej kupowanym autem Hyundaia. Mimo to rekordowych wyników sprzedaży Skody raczej nigdy nie osiągnie. Powodem takiej sytuacji jest przede wszystkim wyższa cena importowanego z Azji samochodu. Jednak handlowcy robią co mogą i przyciągają klienta kusząc go częstymi promocjami.
Cechy szczególne
Od momentu wprowadzenia na rynek, Skoda Fabia doczekała się zaledwie jednego zabiegu odmładzającego. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10315/hyindai-getz-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Przeprowadzony na początku 2005 roku facelifting nie odmienił znacząco jej wizerunku. Czesi uznali, że nie warto zmieniać auta, które cieszy się powszechnym uznaniem i sympatią na większości europejskich rynków. Główne zmiany dotyczyły więc wnętrza. Nowy kokpit stał się bardziej przejrzysty i przyjemniejszy w dotyku. Materiał, z jakiego został wykonany, ugina się pod palcami, a taki efekt był do tej pory zarezerwowany dla samochodów z wyższej półki. Poprawiono ergonomię wnętrza, a na szczególną uwagę zasługują fotele, niczym nie przypominające poprzednich - twardych i źle wyprofilowanych. Z zewnątrz zmieniły się tylko zderzaki i atrapa chłodnicy z nowym logo Skody. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10315/skoda-fabia-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Do Fabi trafiły także nowe jednostki napędowe. Obecnie pod maską może pracować jeden z siedmiu silników, z czego aż cztery to diesle.
Zestawiając rynkowe staże obu aut, Getza śmiało można uznać za młodzieniaszka. Krótka obecność w salonach nie dała mu niestety miana beniaminka. Mimo to Hyundai chwali się dobrymi wynikami sprzedaży. Po dwóch latach Koreańczycy zdecydowali się na facelifting. Zmieniła się pokrywa silnika, zderzaki i klosze przednich lamp. Wnętrze zdobią nowe materiały. Zmieniono zarówno plastiki na drzwiach jak i tapicerkę siedzeń, których kolorystyka stała się żywsza.
ZAPRASZAMY DO GALERII GETZAZAPRASZAMY DO GALERII GETZA
Silniki
Pod maskę nowego Getza wreszcie trafił diesel. Niewielka jednostka CRDi o pojemności 1,5 l rozwija moc 88 KM.
Za podobną cenę więcej mocy zapewnia Hyundai. Najtańszy Getz z silnikiem 1,1 l o mocy 66 KM kosztuje 32 900 zł. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10315/hyindai-getz-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | 210 zł mniej zapłacimy za najtańszą Skodę z silnikiem 1,2 l, słabszą od Hyunadaia o 12 KM.
Testowane przez nas auta były wyposażone w mocniejsze, ale i droższe silniki 1,4 l. W przypadku Fabi za moc 75 KM zapłacimy 37 890 zł, natomiast Getz 1,4 l/ 97 KM kosztuje o 490 zł mniej, czyli 37 400 zł. Dynamika w obu przypadkach jest wystarczająca, choć w aucie koreańskim wyraźnie czujemy wyższą moc. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10315/skoda-fabia-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Jazda małym Hyundaiem jest więc dużo przyjemniejsza - wyprzedzanie nie wymaga częstych ruchów dzwignią zmiany biegów, tak jak w Fabi.
Wrażenia z jazdy
Od aut miejskich oczekuje się przede wszystkim zwrotności, dobrego przyspieszenia i niewielkich wymiarów zewnętrznych, umożliwiających parkowanie w zatłoczonych centrach handlowych i ciasnych osiedlowych uliczkach. Mimo większej popularności czeskiego malucha, Hyundai Getz wypada pod tym względem lepiej. Jest krótszy od Skody o 14,5 cm, a manewr zawracania można przeprowadzić na ulicy o szerokości 10 m. Skoda potrzebuje dodatkowych 48 cm. Zgrabniejszy Getz traci swą przewagę we wnętrzu. W Fabi miejsca jest więcej, pasażerowie tylnej kanapy lepiej zniosą dłuższą podróż, a bardziej regularny kształt bagażnika pozwala na lepsze wykorzystanie przestrzeni (260/ 1016 l wobec 245/ 977 l Getza). | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10315/hyindai-getz-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W Skodzie łatwiej znaleźć odpowiednią pozycję za kierownicą. W standardzie montuje się w niej regulację wysokości fotela oraz dwuzakresową regulację położenia kierownicy. Siedzenia Hyundaia nie są aż tak wygodne jak Skody - siedzi się w nim wyżej, przez co niektórym kierowcom może brakować miejsca nad głową.
Wyposażenie testowanych samochodów obejmuje ABS, jedną poduszkę powietrzną i wspomaganie kierownicy. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10315/skoda-fabia-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Poza tym w Skodzie można skorzystać z bardzo długiej listy wyposażenia dodatkowego.
ZAPRASZAMY DO GALERII FABIIZAPRASZAMY DO GALERII FABII
Podsumowanie
Tańszy Hyundai posiada mocniejszy silnik. Jego przewaga nad konkurencją dodatkowo wzrasta, gdy skorzystamy z promocji i dostaniemy np. klimatyzację.
Ciekawsza sylwetka Getza jest bardziej dopasowana do Europejskich gustów i to także powinno zachęcić przyszłych klientów. Skoda jest autem sprawdzonym, ale i dość starym. Na premierę nowego modelu przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać. Niemniej jednak Czesi nadal proponują nam jedną z najlepszych ofert na rynku. Dobre wyposażenie, wygodne wnętrze i oszczędne silniki sprawiają, że Fabia ciągle jest wysoko w rankingach sprzedaży.
Hyundai Getz | Skoda Fabia | |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | + | |
Poziom hałasu | + | |
Hamulce | Remis | |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | + | |
Wyposażenie | + | |
Cena | Remis |
Wybrane dane techniczne
| | Hyundai Getz | Skoda Fabia |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1399 | 1390 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 97/6000 | 75/5000 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,2 | 13,8 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 13,3 | 13,7 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 170 | 167 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB) | 69 | 67 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 42 | 42 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 254/977 | 260/1016 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 45 | 45 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto dm3/100 km) | 5,0/7,4 | 5,4/8,7 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 382,5/166,5/149 | 397/164,6/143,6 |
| Rozstaw osi (cm) | 245,5 | 246,2 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/6 | 2/10 |
| Cena (zł) | 37 400 | 37 890 |
Wybrane wyposażenie seryjne
| | Hyundai Getz | Skoda Fabia |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 1 | 1 |
| Układ ABS | S | S |
| Układ ESP | - | - |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Centralny zamek | 282,65 zł | 800 zł |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/- | 800/- |
| Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | -/- | 550 zł |
| Klimatyzacja | 3477 zł | 4500 zł |
| Radioodtwarzacz CD | - | 690 zł | S - standard
Autor: Bartłomiej Bałdyga