Grudziądz/ Po dwuletniej przerwie tramwaje wracają na Stare Miasto
Po dwuletniej przerwie tramwaje w Grudziądzu w sobotę wrócą na trasę łączącą osiedla Rząd i Tarpno, a przebiegającą przez Stare Miasto. Ta jedyna w mieście na linia tramwajowa nr 2 przeszła gruntowną modernizację, która kosztowała 66 mln zł.
W okresie prowadzenia budowy i przebudowy linii Rządz - Tarpno tramwaje jeździły na trasie Rządz - Dworzec Kolejowy, a także kursowały zastępcze autobusy.
W ocenie prezydenta Grudziądza Roberta Malinowskiego modernizacja linii tramwajowej była najtrudniejszą i najbardziej skomplikowaną inwestycją, jaka dotychczas była realizowana w mieście. Przede wszystkim przynajmniej od kilkudziesięciu lat nie były prowadzone inwestycje na taką skalę na obszarze Starego Miasta.
Linia Rządz - Tarpno ma osiem kilometrów długości. W ramach inwestycji przebudowano i częściowo zbudowano od nowa infrastrukturę tramwajową oraz zmodernizowano sześć tramwajów. Istniejące jednotorowe odcinki linii rozbudowano do dwutorowych. Zamontowano nowe urządzenia sterowania ruchem i zastosowano rozwiązania techniczne redukujące hałas.
Przebudowana została pętla tramwajowa na osiedlu Tarpno, gdzie powstał węzeł integrujący komunikację tramwajową i autobusową. Prace obejmowały również infrastrukturę towarzyszącą, m.in. przystanki, perony, wiaty, sieć trakcyjną. Zmodernizowano też jezdnie, chodniki, ścieżki rowerowe i oświetlenie.
Jednocześnie wprowadzono tzw. inteligentny system transportowy, w ramach którego uruchomiono elektroniczną informację dla pasażerów i "zieloną falę", pozwalająca na skrócenie czasu przejazdu. Powstał także budynek centrali nadzoru ruchu.
Inwestycja kosztowała 66 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wyniosło 24,6 mln zł.
Historia tramwajów w Grudziądzu sięga końca XIX wieku. W 1896 r. uruchomiono konną linię tramwajową, a po trzech latach na trasę wyjechały tramwaje elektryczne.