Grand Prix Turcji: dublet Ferrari

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP

Robert Kubica (BMW Sauber) zajął ósme miejsce w rozgrywanym na torze Istanbul Speed Park Grand Prix Turcji. Zwyciężył Brazylijczyk Felipe Massa z Ferrari, drugi był jego kolega z włoskiego teamu Kimim Raikkonenem.

Startujący z pole position Brazylijczyk Felipe Massa po raz drugi z rzędu triumfował w Grand Prix Turcji na torze w Stambule. W 12. z 17. eliminacji mistrzostw świata Formuły 1 ósme miejsce zajął w niedzielę polski kierowca Robert Kubica z ekipy BMW-Sauber.

Massa odniósł piąte zwycięstwo w karierze, a drugie w tym sezonie, po triumfach w Grand Prix Bahrajnu w kwietniu i w GP Hiszpanii w maju. Po GP Turcji 26-letni Brazylijczyk awansował w klasyfikacji MŚ kierowców na trzecie miejsce.

W niedzielę Massa wyprzedził o 2,2 sekundy kolegę z zespołu - Fina Kimiego Raikkonena, dzięki czemu po raz drugi w tym sezonie dwa czołowe miejsca na podium zajęli kierowcy Ferrari. Poprzednio uczynili to 1 lipca podczas GP Francji.

Za nimi linię mety minął Hiszpan Fernando Alonso z McLaren- Mercedes, a czwarty był Niemiec Nick Heidfeld z BMW-Sauber. Dopiero piąte miejsce zajął Brytyjczyk Lewis Hamilton z McLaren- Mercedes, który mimo to utrzymał prowadzenie w klasyfikacji MŚ.

Przed Kubicą sklasyfikowani zostali jeszcze Fin Heikki Kovalainen z Renault oraz Niemiec Nico Rosberg z Williams-Toyota.

Z pole position wystartował Massa, który po rozpoczęciu wyścigu utrzymał prowadzenie, a tuż za jego plecami znalazł się Raikkonen, po tym jak na pierwszych metrach wyprzedził Hamiltona.

Jeszcze gorzej od Brytyjczyka wystartował jego partner z zespołu - Alonso. Mistrz świata z ostatnich dwóch sezonów najpierw został wyprzedzony przez Kubicę, a następnie przez Heidfelda.

Przez pierwsze 12 okrążeń kolejność w czołówce się nie zmieniła, dopóki Kubica - jako pierwszy z kierowców - nie zjechał do boksu. Zmiana opon i uzupełnienie zapasu paliwa trwały niespełna dziewięć sekund i Polak wrócił do rywalizacji na 11. pozycji.

Dopiero kilka rund po Kubicy na wizyty w pit stopach zdecydowali się pozostali kierowcy, ale seria zmiany opon zakończyła się niewielkim przetasowaniem w stawce, w wyniku których m.in. Heidfeld spadł za Alonso, a na prowadzeniu na krótko znalazł się Kovalainen.

Gdy i Fin opuścił na chwilę tor, liderem znowu został Massa, do którego stopniowo zbliżał się Raikkonen. Przed drugą serią wizyt w boksie strata Fina do kolegi z zespołu wynosiła niewiele ponad pół sekundy. Po zmianie opon kolejność na czele nie uległa zmianie, a dystans między bolidami Ferrari wzrósł do ponad trzech sekund.

O dużym pechu może mówić Hamilton, który na 43. okrążeniu - gdy był trzeci w stawce - uszkodził przednią prawą oponę i z trudem dotarł do boksu. Po zmianie ogumienia spadł na piątą pozycję, ale na ostatnich okrążeniach zdołał utrzymać niewielką przewagę nad Kovalainenem.

Po drugiej wizycie w boksie tuż przed Kubicą na tor wrócił Rosberg, spychając Polaka na ósme miejsce. Na dość odległą lokatę kierowcy BMW-Sauber miała znaczny wpływ źle dobrana strategia.

Zgodnie z regulaminem Formuły 1, dziesięciu kierowców walczących bezpośrednio o pole position nie może tankować paliwa od momentu zakończenia kwalifikacji do startu wyścigu.

Na trzecią część sobotnich kwalifikacji Polak wyjechał z mniejszą ilością paliwa, dzięki czemu uzyskał piąty wynik sesji. Jednak takie posunięcie zmusiło go do wczesnej wizyty w boksie w trakcie niedzielnego wyścigu i jazdę w pełni zatankowanym bolidem, podczas gdy najgroźniejsi rywale uzyskiwali lepsze czasy dzięki niemal pustym bakom.

Grand Prix Turcji - wyniki wyścigu:

  1. Felipe Massa Ferrari
  2. Kimi Raikkonen Ferrari + 2,2 sekundy
  3. Fernando Alonso McLaren + 26,1
  4. Nick Heidfeld BMW Sauber + 39,6
  5. Lewis Hamilton McLaren + 45,0
  6. Heikki Kovalainen Renault + 46,1
  7. Nico Rosberg Williams + 55,7
  8. Robert Kubica BMW Sauber + 56,7
  9. Giancarlo Fisichella Renault + 59,4 10.David Coulthard Red Bull + 71,0 11.Alexander Wurz Williams + 79,6 12.Ralf Schumacher Toyota + 1 okrążenie 13.Jenson Button Honda + 1 okr. 14.Anthony Davidson Super Aguri + 1 okr. 15.Vitantonio Liuzzi Toro Rosso + 1 okr. 16.Jarno Trulli Toyota + 1 okr. 17.Rubens Barichello Honda + 1 okr. 18.Takuma Sato Super Aguri + 1 okr. 19.Sebastian Vettel Toro Rosso + 1 okr. 20.Sakon Yamamoto Spyker + 2 okr. 21.Adrian Sutil Spyker + 5 okr.

_ Nie ukończył: _

Mark Webber Red Bull

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟