Jeszcze w tym roku Goodyear rozpocznie produkcję opon na bazie krzemionki z popiołu z łusek ryżu. Ogumienie będzie przeznaczone na rynek chiński.
Prace badawcze były prowadzone przez ostatnie dwa lata w Centrum Innowacji w Akron. Testy wykazały, że wpływ nowej krzemionki na jakość opon jest taki sam, jak krzemionki pozyskiwanej z tradycyjnych źródeł.
* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Wykorzystanie krzemionki z popiołu z łusek ryżu w szerszej skali produkcyjnej ułatwi rozwiązanie globalnego problemu z zagospodarowaniem łusek ryżowych. Z danych ONZ wynika, że co roku na świecie zbiera się ponad 700 mln ton ryżu, a utylizacja łusek stanowi wyzwanie dla środowiska naturalnego. Z tego względu są one często palone, by generować energię elektryczną i zmniejszać ilość odpadów trafiających na wysypiska. Co prawda już od kilku lat popiół ryżowy jest przetwarzany na krzemionkę, ale dopiero niedawno wprowadzone procesy technologiczne pozwoliły uzyskać krzemionkę o wystarczająco wysokiej jakości do zastosowania w oponach.
Krzemionka odgrywa bardzo dużą rolę w produkcji ogumienia, ponieważ wzmacnia mieszankę bieżnika. Zastosowanie jej zamiast sadzy, tradycyjnego środka wzmacniającego opony, pozwala na zmniejszenie oporów toczenia, co ma bezpośredni wpływ na poprawę efektywności paliwowej pojazdu. Ponadto jej udział w mieszance bieżnika może mieć pozytywny wpływ na trakcję opony na mokrej nawierzchni.
Dostawcą krzemionki będzie firmia Yihai Food and Oil Industry. Równolegle negocjowane są umowy z kolejnymi dostawcami.
Źródło: Goodyear
ll/moto.wp.pl