Golf GTI Cabriolet: Szybszy niż wiatr

Obraz
Źródło zdjęć: © Piotr Mokwiński

Klasa GTI została zapoczątkowana jeszcze w latach 70., kiedy na europejskim rynku pojawił się Golf pierwszej generacji. Pod jego maską pracował wolnossący silnik o pojemności 1,6 litra, który pozwalał na osiągnięcie setki w około 9 sekund i rozwinięcie prędkości powyżej 175 km/h. Auto spotkało się z bardzo ciepłym przyjęciem, dlatego każda kolejna odsłona zaczęła nosić sportowe znamiona w swojej najmocniejszej specyfikacji. Ostatni model, oznaczony numerem 6, doczekał się także kabrioletu z turbodoładowaną jednostką pod maską i stosownym pakietem stylistycznym, wprowadzającym go w świat najszybszych maszyn klasy kompaktowej.

Z zewnątrz poznamy go po przeprofilowanych zderzakach, krwistym lakierze, optycznie je poszerzających nakładkach na progi, chromowanych końcówkach dwóch niezależnie poprowadzonych wydechów, emblematach GTI i 17-calowych obręczach ze stopów lekkich, dedykowanych do tego modelu. W standardzie otrzymujemy ten sam zestaw, co w hatchbacku, więc miłośnicy niemieckiego producenta powinni być zadowoleni. Oprócz tego, mamy możliwość złożenia dachu. Elektrohydrauliczny proces trwa tylko 9,5 s. i może być przeprowadzany do prędkości 30 km/h.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

Wnętrze utrzymano w podobnym stylu. Sportowa kierownica, wespół z aluminiowymi nakładkami na pedały i tapicerką w kratę, nie wyróżnia się niczym szczególnym. Przydałoby się więcej sportowych akcentów. Niemniej, zwolennicy konserwatywnego stylu będą zachwyceni. Ergonomia stoi na najwyższym poziomie, natomiast poziom wyposażenia w pełni zaspokoi oczekiwania większości potencjalnych użytkowników. Gorzej ma się sytuacja z miejscem z tyłu. Nie spodziewajmy się, że przewieziemy na kanapie dwoje dorosłych pasażerów. Mogą narzekać na ciasnotę, uniemożliwiającą podróż na dystansie kilkuset kilometrów. Zdecydowanie wygodniej jest na obszernych i wszechstronnie regulowanych fotelach. Ich sztywność uchroni przed bólem kręgosłupa, a odpowiednie wyprofilowanie ułatwi dynamiczne pokonywanie ostrych zakrętów.

Jest w tych słowach logiczne uzasadnienie, w postaci 210-konnego silnika TSI, zapewniającego bardzo przyzwoite osiągi. Auto przyspiesza do pierwszej setki w 7.3 sekundy i osiąga 237 km/h. Motor może współpracować ze skrzynią manualną, bądź skrzynią DSG. W obu przypadkach, wygeneruje sporo frajdy podczas codziennej eksploatacji. Radość powinna być tym większa, im niższe zużycie paliwa gwarantuje producent. W tym przypadku to tylko 7.7 litra. To bardzo optymistyczna wartość, do której warto doliczyć przynajmniej 2 dodatkowe litry.

Obraz
© (fot. Piotr Mokwiński)

Chcąc ścigać się z wiatrem, warto zwrócić uwagę na Golfa GTI z otwieranych dachem. Niestety, nie znamy jeszcze jego cen, ale z pewnością będzie on droższy od klasycznej odmiany ze szczytu cennika o kilka, a być może nawet kilkanaście procent. Pierwsze egzemplarze pojawią się w lokalnych przedstawicielstwach tuż przed rozpoczęciem kalendarzowego lata.

Piotr Mokwiński

mw/

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy