Jeszcze przed końcem roku GDDKiA planuje otworzyć oferty w przetargach na budowę autostrady A1 z Rząsawy do Pyrzowic. Chodzi o 56,9 km trasy między Częstochową (wraz z obwodnicą tego miasta), a Pyrzowicami, skąd A1 można już teraz dojechać do czeskiej granicy.
Realizację tego fragmentu A1 podzielono na cztery części: odcinek F od węzła Rząsawa do węzła Blachownia (ok. 20,3 km; projekt i budowa), odcinek G od węzła Blachownia do węzła Zawodzie (4,7 km; projekt i budowa), odcinek H od węzła Zawodzie do węzła Woźniki (16,7 km; tylko budowa) oraz odcinek I od węzła Woźniki do węzła Pyrzowice (ok. 15,2 km; tylko budowa).
Ich wykonawcy wyłonieni mają zostać w przetargu ograniczonym, który został ogłoszony na początku marca br. Zgodnie z założeniami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w pierwszym etapie postępowania chodziło o selekcję firm pod kątem ich realnego potencjału, aby do rozpoczętego jesienią etapu składania ofert dopuszczone zostały tylko firmy posiadające odpowiednie doświadczenie i zaplecze.
Pierwotne terminy składania ofert w przetargach na poszczególne odcinki A1 między Pyrzowicami i Rząsawą mieściły się między 27 listopada, a 11 grudnia. Jak jednak przekazał w poniedziałek rzecznik katowickiego oddziału Dyrekcji Marek Prusak, terminy te przesunięto: na 29 grudnia w przypadku odcinków F i G oraz na 30 grudnia - dla odcinków H oraz I.
Listy zaproszonych do drugiego etapu przetargów obejmują 17 potencjalnych wykonawców dla odcinka F oraz 20 - dla odcinków G, H oraz I. Na kryteria oceny ofert w drugim etapie postępowania ma składać się cena (90 proc.) i okres gwarancji (10 proc.). Łączny koszt tej inwestycji oszacowano wstępnie na 2,974 mld zł.
Dla odcinków F i G okres realizacji wynosi 33 miesięcy, a dla odcinków H oraz I - 30 miesięcy (od dnia podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych, czyli od 15 grudnia do 15 marca). Oznacza to, że jeśli udałoby się podpisać umowy przed połową 2015 r., cała ta część autostrady powinna być gotowa w 2018 r.
Rozpisanie w marcu br. przetargów na A1 z Pyrzowic do Rząsawy było efektem przyjęcia przez rząd Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Inwestycja znalazła się też na pierwszych miejscach listy projektów podstawowych Kontraktu Terytorialnego dla woj. śląskiego (to porozumienie rządu z samorządem ws. koordynowania dużych, ważnych dla regionu inwestycji) oraz listy zadań inwestycyjnych projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020.
W tym samym projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020, a także w Kontrakcie Terytorialnym dla woj. śląskiego, na listach rezerwowych umieszczono budowę dalszego fragmentu A1 z Tuszyna do Rząsawy (81,6 km; odcinki A-E). Po zakończeniu trwającej już budowy A1 między Strykowem i Tuszynem w woj. łódzkim, a także przygotowanej budowy fragmentu Pyrzowice-Rząsawa, będzie to ostatni niezrealizowany fragment tej arterii.
Szacunkową wartość budowy odcinka A1 Rząsawa-Tuszyn w projekcie rządowego programu określono na 4,081 mld zł. W podpisanym pod koniec września br. Kontrakcie Terytorialnym dla woj. śląskiego zapisano, że jego realizacja jest "uzależniona od określenia źródeł finansowania".