Trwa ładowanie...

GDDKiA nie trzyma standardu – raport NIK

GDDKiA nie trzyma standardu – raport NIKŹródło: Eastnews, fot: PRZEMEK SWIDERSKI
d1u6y09
d1u6y09

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie ma najlepszego podejścia do budżetowych pieniędzy, wynika z najnowszego raportu Naczelnej Izby Kontroli. Nieprawidłowości stwierdzono przy weryfikacji ofert podwykonawców, monitoringu wydatków i analizie ponoszonych kosztów.

W ocenie kontrolerów NIK wobec braku szczegółowych danych o wysokości poniesionych wydatków niemożliwe jest m.in. rzetelne kontrolowanie wypływu pieniędzy, optymalizacja kosztów i ocena ich zasadności. Ponadto przygotowanie do zimowego utrzymania dróg w GDDKiA oraz w oddziałach w Gdańsku, Łodzi, Olsztynie i Wrocławiu przebiegało nieterminowo i niewłaściwie. Stwierdzono wielotygodniowe opóźnienia, w skrajnym przypadku wynoszące nawet 90 dni. Wynikało to między innymi z braków wystarczających zapasów soli i piasku oraz problemów ze sprawnością sprzętu technicznego.

Przyczyną tego rodzaju kłopotów jest brak prawidłowej weryfikacji możliwości podwykonawców, deklarowanych w ofertach. Często, mimo iż zgłoszony przez te firmy sprzęt niejednokrotnie był niesprawny lub pozbawiony aktualnych certyfikatów, to jednak był wykorzystywany podczas akcji zimowych. Co więcej, zdarzyły się przypadki, że firmy wygrywające przetargi w ogóle nie dysponowały deklarowanym w ofercie sprzętem.

Niezrozumiałym dla NIK posunięciem jest wybranie przez GDDKiA zimowej procedury utrzymania dróg o nazwie „Utrzymaj Standard”. Według kontrolerów została ona wdrożona mimo kalkulacji wskazujących nieoptymalne koszty utrzymania w przeliczeniu na 1 km trasy. Budżetowe konsekwencje są najbardziej dotkliwe podczas łagodnych zim, co ma miejsce kolejny rok z rzędu. Oszczędności, jakie wynikłyby z zastosowania innych procedur, sięgają milionów złotych w przypadku zaledwie jednej drogi utrzymywanej w standardzie „US” zamiast w systemie mieszanym.

- Analizy wykonane przez NIK dla wybranych przypadków pokazały, że np. w woj. warmińsko-mazurskim koszty utrzymania jednej z dróg w systemie mieszanym w trzech kwartałach były niższe aż o 1,66 mln zł, tj. o 33 tys. zł/km (o 73 proc) od kosztów jej utrzymania w modelu „Utrzymaj standard” - podała Izba.

d1u6y09

GDDKiA ma także problem z nadzorem stanu technicznego dróg. Obligatoryjne objazdy i kontrole dróg przeprowadzały niezgodnie z przyjętymi zasadami. Zdarzyły się przypadki uzupełniania dokumentacji dopiero po wskazaniu nieprawidłowości przez inspektorów NIK. Zaniedbane są bariery energochłonne, oznakowanie pionowe i poziome. Niekonserwowane ekrany akustyczne zarastają chwastami. W niektórych miejscach trawy i krzaki przekraczają wysokość 2 m. To także efekt braku nadzoru i egzekwowania zobowiązań wynikających z podpisanych kontraktów.

BC

d1u6y09
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1u6y09
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj