Gdański port zanotował nowy historyczny rekord przeładunków
Port morski w Gdańsku przeładował od początku roku 32,5 mln ton ładunków - to więcej niż w całym ubiegłym roku. Spółka spodziewa się, że do końca roku może przeładować ok. 35 mln ton - do tej pory takiego wyniku nie osiągnął żaden polski port.
Port Gdańsk poinformował w poniedziałek w komunikacie, że "w miniony piątek padł nowy rekord przeładunkowy w historii polskiej gospodarki morskiej, który wynosił 32,5 mln ton w skali roku". 32,3 mln ton ładunków port obsłużył w roku ubiegłym.
Ze względu na to, że do końca roku pozostał jeszcze jeden pełny miesiąc spółka spodziewa się, że rok bieżący uda się zamknąć wynikiem przekraczającym nawet 35 mln ton, tj. rezultatem, jakiego jeszcze nigdy dotąd nie udało się osiągnąć żadnemu polskiemu portowi. Byłby to trzeci rok z rzędu, w którym port bije własne rekordy przeładunków.
Podano, że po podsumowaniu minionych 10 miesięcy, w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, zanotowano wzrost przeładunków o 13 proc.; natomiast zakładane na ten rok plany przekroczone zostały o 11 proc. Wzrost przeładunków spółka tłumaczy, jak to określiła, "niezwykle prężną działalnością terminali przeładunkowych zlokalizowanych w Porcie Gdańsk i inwestycjami realizowanymi na terenach portowych".
Szczególnie wysoki wzrost przeładunków zanotowano wśród towarów z grupy paliwa płynne (wzrost w porównaniu z 2014 rokiem o ok. 20 proc.). "Przeładunki węgla w ciągu minionych miesięcy tego roku były blisko 30 proc. lepsze niż w roku 2014" - podano.
Spółka zaznaczyła w swoim komunikacie, że ze względu na realizowane obecnie na terenie portu inwestycje należy spodziewać się w najbliższych latach dalszego wzrostu przeładunków. Jako przykłady realizowanych i planowanych inwestycji spółka podała: rozbudowę terminalu kontenerowego DCT, zapowiedź budowy nowego terminalu masowego przez spółkę OT Logistics, budowę terminalu naftowego spółki PERN i budowę nowego stanowiska do obsługi statków w Bazie Paliw Płynnych.
Strategia rozwoju Portu Gdańsk zakłada potrojenie wolumenu ładunkowego w ciągu kolejnej dekady.
W sierpniu spółka informowała, że do 2020 roku na terenie portu i w jego otoczeniu może być zainwestowanych około 8 mld zł, w tym ok. 7 mld zł mogą zainwestować m.in. spółki prowadzące działalność w porcie, jak PERN, DCT i OT Logistics, a ok. 1 mld zł - Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. W najbliższych 5 latach spółka planuje zrealizować największy plan inwestycyjny w historii.
Port w Gdańsku jest największym polskim portem i jednym z największych węzłów logistycznych Polski.