Ford pracuje nad nowymi układami wsparcia kierowcy
Inżynierowie Forda pracują nad nowymi systemami wsparcia kierowcy. Zobaczymy je w samochodach seryjnych w ciągu najbliższych dwóch lat.
Pierwszą z opracowywanych funkcji jest ostrzeganie o ruchu poprzecznym. System ma informować kierowcę o pojazdach, pieszych i innych obiektach poruszających się za samochodem. W przypadku braku reakcji ze strony kierującego zostanie automatycznie uruchomiony hamulec. Dodatkowo na wyświetlaczu będzie prezentowany podgląd obszaru za autem, uzyskany dzięki szerokokątnej kamerze cofania. Kolejnym ułatwieniem będzie samoczynne parkowanie równoległe i poprzeczne, aktywowane pojedynczym przyciskiem.
Fordy mają również umieć samoczynnie omijać inne samochody czy pieszych, co pozwoli zapobiec kolizji. Układ ma działać zarówno w gęstym ruchu ulicznym jak i przy szybkiej jeździe po autostradzie. Wykorzystujący radar i przednią kamerę system będzie się aktywował w sytuacjach, gdy odległość od przeszkody stanie się zbyt mała, aby możliwe było bezpieczne wyhamowanie przed nią, a jedyną możliwością uniknięcia zderzenia będzie wykonanie awaryjnego manewru omijania.
Ciekawą nowinką jest technologia ostrzegania przed wjechaniem pod prąd na autostradzie. System Wrong Way Alert wykorzystuje kamerę umieszczoną na szybie czołowej oraz dane z systemu nawigacji. Jeśli kierowca minie dwa znaki zakazu wjazdu ustawione przy dojeździe do autostrady, to zostaną mu wysłane dźwiękowe i wizualne sygnały ostrzegawcze.
Modele Forda mają być też wyposażane w system Traffic Jam Assist, którego zadaniem będzie utrzymanie samochodu pośrodku wybranego pasa ruchu oraz odpowiednie wyhamowywanie lub przyśpieszanie, zależnie od prędkości, z jaką porusza się pojazd poprzedzający. W dalszej perspektywie planowane jest natomiast wprowadzenie inteligentnych reflektorów, które samoczynnie dostosują szerokość snopu światła przy dojeździe do skrzyżowania czy ronda.
Źródło: Ford
ll/Wirtualna Polska