Ford Fiesta ST i Ford Focus ST
Na torze w Bednarach
None
W zeszłym roku oficjalnie przedstawiono Focusa ST, natomiast w tym w salonach pojawiła się usportowiona Fiesta z takim samym dopiskiem. Oba auta należą do niszowego gatunku podrasowanych samochodów GTI, których prekursorem jest Volkswagen Golf GTI. Jego najnowsza generacja nie jest tak mocna jak globalny Focus, ale ma status legendy. Ford musi ją budować, dlatego organizuje liczne imprezy pokazujące możliwości powyższych modeli. Tym razem wybór padł na tor w Bednarach, gdzie na płytach poślizgowych i suchych odcinkach sprawnościowych, mogliśmy ocenić wraz z instruktorami zachowanie samochodów w sytuacjach balansowania na granicy przyczepności.
Przejazd całej trasy zajmował zaledwie niecałe dwie minuty, ale rozbieżności w czasach uczestników pokazały, że opanowanie auta w krytycznych sytuacjach nie należy do najłatwiejszych. Pierwsze okrążenie miało na celu poznanie charakterystyki pojazdu i toru pod okiem doświadczonego instruktora. Kilkaset metrów na suchej nawierzchni, później znów krótki odcinek mokrego asfaltu i tak na przemian. Gdyby nie sportowa specyfikacja obu Fordów, trudno byłoby dynamicznie przejechać wytyczoną trasę. W kubełkowych fotelach Focusa i Fiesty z łatwością przyjąć odpowiednią pozycję za kierownicą. Do tego utwardzone i obniżone i kilkanaście milimetrów zawieszenie potrafi przyczynić się do szybszego zaaklimatyzowania w nowych warunkach.
Turbodoładowane silniki w parze ze skutecznymi układami hamulcowymi igrały z prawami fizyki na każdym zakręcie. O ile na suchych odcinkach potencjał jednostek napędowych generował wyczuwalne przeciążenia, o tyle na mokrych należało wykazać się spory wyczuciem i delikatnym operowaniem wieńcem koła sterowego jak i pedałami przyspieszacza i hamulca. Wjazd na płytę poślizgową ze zbyt dużą prędkością kończył się efektownym piruetem, tudzież spektakularnym wyjazdem poza utwardzony grunt. To tylko potwierdza, że należy bardzo uważać na śliskim asfalcie, poruszając się nawet samochodem w sportowej specyfikacji.