Filtr cząstek stałych DPF- jest nowa alternatywa w walce z tym powszechnym problemem
Zapewne każdy użytkownik samochodu z silnikiem diesla słyszał o problemie zapchanego filtra cząstek stałych, czy problemach związanych z funkcjonowaniem tego podzespołu. Wiele firm wyspecjalizowało się nawet w usłudze usuwania DPF z układu wydechowego i zmiany softu sterownika silnika. Taki zabieg oczywiście pozwala zapomnieć o irytującej kontrolce, która raz po raz dawała o sobie znać. Pytanie; czy możemy już wtedy całkowicie zapomnieć o problemie filtra cząstek stałych w naszym aucie? Otóż sprawa nie jest tak prosta.
Regeneracja filtra cząstek stałych w firmie REGENERUJ.PL.
Współczesny świat stawia nie lada wyzwanie przed koncernami motoryzacyjnymi, które nieustannie zmuszone są do "śrubowania" niskich wyników emisji spalin. Obecnie, silniki diesla muszą być wspomagane przez filtry cząstek stałych. Bezpośrednią przyczyną opracowania tego rozwiązania było zastąpienie normy EURO III przez EURO IV, która dwukrotnie ograniczyła dozwoloną emisję cząstek stałych. Mowa w tym przypadku o wszelkiego rodzaju typach zanieczyszczeniach stanowiących pozostałość po spaleniu paliwa: węgiel, węglowodór, tlenki siarki itp. Filtr DPF nie jest niezbędnym elementem do prawidłowego funkcjonowania silnika, warto jednak pamiętać, że silnik bez filtra cząstek stałych będzie przyczyniał się do zwiększenia zanieczyszczenia powietrza a nieumiejętne usunięcie tak filtra jak i zmiana softu silnika, częstokroć sprowadzają lawinę nieoczekiwanych następstw i awarii w aucie poddanym takiej modyfikacji.
Dopalanie DPF
Z pewnością wiele osób zadaje sobie pytanie jak wypalić DPF samodzielnie? Teoretycznie jest to możliwe. W tym celu należy poruszać się ze stałą prędkością, powyżej 3000 obr./min przez ok. 10 min. Taka jazda powinna spowodować wyczyszczenie filtra. Istnieją także bardziej zaawansowane procedury awaryjnego dopalania DPF przeprowadzane w ASO czy innych punktach serwisowych. Należy tu jednak wspomnieć że częstokroć ilość sadzy a co istotniejsze samego popiołu w filtrze DPF / FAP jest na tyle duża, że wyczyszczenie filtra tymi metodami jest po prostu niemożliwe, a problem jest załatwiany tylko „na chwilę”. Wtedy, nie obędzie się bez wymiany filtra na nowy (co jest nawet kilkutysięcznym wydatkiem) bądź jego demontażu i "manulnego" usunięcia osadów PM10 co wymaga odpowiedniego sprzętu i wiedzy.
Wątek prawny DPF
Kolejną kwestią jest wątek prawny. Wiadomo, iż usunięcie tego elementu jest nielegalne. Do tej pory temat ten nie był poddany bardzo restrykcyjnym kontrolom a regulacje prawne tej kwestii dopiero raczkują. Ale to się zmienia. Dziś Policja na wyposażeniu auta patrolu drogowego ma środki do sprawdzenia kwestii prawidłowego działania układu DPF, a stale podnoszone środki kontroli nad stacjami diagnostycznymi (od września 2017 do maja 2018 stacje mają przejść istne rewolucje w sprawowaniu kontroli nad prawidłowością badań) ukrócą proceder "wycinania" DPF. Warto się już dziś nad tym zastanowić bo nawet jeśli my sobie jakoś poradzimy z tematem, to czy takie auto będzie łatwo w przyszłości sprzedać, a jeśli nawet się to uda, jaką odpowiedzialność bierzemy na siebie jeśli się okaże, że to my usunęliśmy z auta tak ważny element.
Budowa oraz zasada działania filtrów DPF we współczesnej motoryzacji
Filtr DPF znajdziemy w samochodzie za katalizatorem. Prawidłowa praca tego urządzenia jest możliwa dzięki funkcjonowaniu wraz z czujnikami ciśnienia i temperatury przed i za filtrem oraz sondą lambda. Dane pochodzące z tych elementów są podstawą dla sterownika silnika, który oblicza poziom nasycenia filtra i steruje jego regeneracją.
Konstrukcja tego elementu opiera się o ceramiczny korpus umieszczony w metalowej obudowie. Jego wnętrze podzielone jest na kanały o małej średnicy ułożone względem siebie w sposób równoległy. Są one zakryte ze strony dolotowej lub wylotowej. Jedne z nich odpowiedzialne są za przechwytywanie spalin wpadających do filtra, natomiast drugie kierują spaliny poza filtr. Ścianki tych przewodów są porowate, co powoduje zatrzymywanie szkodliwych dla środowiska cząstek stałych. Z tego powodu mamy oczywiście po pewnym czasie zapchany DPF, ponieważ jest określony limit gromadzonych w filtrze cząstek stałych. Współczesne auta posiadają zdolność do samoczynnej regeneracji poprzez odpowiednie działanie sterownika spalania, jednak niekiedy nasz pojazd nie ma ku temu odpowiednich warunków i wtedy zapala nam się kontrolka filtra cząstek stałych.
Czyszczenie DPF - regeneracja filtra cząstek stałych
Innowacyjną alternatywą dla wymiany DPF na nowy jest jego kompleksowe czyszczenie. Przeprowadza się je w specjalnie zaprojektowanej do tej funkcji maszynie. Wieloetapowy proces "prania" DPF został przygotowany na bazie setek prób i doświadczeń. Procedurą czyszczenia steruje zestaw czujników, który w połączeniu z komputerem oblicza optymalne ciśnienie i czas potrzebny do uzyskania pełnej przepustowości filtra. Każdy DPF podlega fazom testów "przed" i "po" procedurze czyszczenia, co jest finalnie potwierdzone drukowanym wynikiem drożności. Taki proces przywraca przepustowość filtra cząstek stałych do poziomu 95-98%.
Jedną z firm świadczącą takie usługi jest serwis REGENERUJ.pl mieszczący się w Warszawie przy ul. Księcia Ziemowita 53. Koszt takiego czyszczenia filtra cząstek stałych to 550zł brutto w przypadku większości aut osobowych. Zdemontowany DPF należy dostarczyć pod wskazany adres i z reguły w przeciągu jednego dnia roboczego filtr wraz z pisemnym potwierdzeniem przepustowości i gwarancją na 12 miesięcy jest gotowy do wydania. W przypadku kiedy dostarczenie DPF do siedziby w Warszawie jest utrudnione, REGENERUJ.pl wyśle pod wskazany adres kuriera zajmując się logistyką w obie strony. Szczegóły dostępne na stronie www.regeneruj.pl i pod numerem telefonu 532-323-222.