Samochody segmentu mini cieszą się sporym powodzeniem. Czy wynika to jedynie z ich małych rozmiarów, czy też kryją w sobie inne zalety?
Złośliwi z branży motoryzacyjnej mówią, że Francuzi z Renault zrobili przysługę Włochom, sprzeciwiając się nazwie Gingo, którą wybrano wstępnie dla Pandy. O Pandzie Europa zapomniała w połowie lat 90-tych, kiedy to zaprzestano jej produkcji poza rynkiem włoskim. A tradycję miała sporą, więc następcę przyjęto ciepło. Peugeot 107 to przedstawiciel trzech bliźniaczych aut, produkowanych w Kolinie w kooperacji koncernów PSA i Toyota. Oba samochody na pokład zabiorą cztery osoby, niewielką ilość bagażu, lecz sprawnie przewiozą przez miasto i swobodnie zmieszczą się w ciasnej uliczce, czy na tłocznym parkingu. Inną zaletą jest też ich niewygórowana cena.
Cechy szczególne
Samochód to od dawna nie tylko połączenie czterech kół, kierownicy i silnika. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11021/fiat-panda-1-b.jpeg',500,325) ) |
| --- | Auto segmentu mini tym bardziej. Muszą być miłe dla oka, przyjazne kierowcy, sprawne podczas jazdy w mieście i ekonomiczne pod każdym względem. I zazwyczaj są drugim wozem w rodzinie. To powoduje, że inżynierowie kładąc nacisk na te cechy z premedytacją pomijają mniej znaczące. Postawili na efektowny wygląd i być może dlatego w Peugeocie 107 nie znajdziemy wspomagania kierownicy. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11021/peugeot-107-1-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Po prostu masa samochodu jest na tyle mała, że nawet kobieta poradzi sobie z manewrami na parkingu. W razie czego jednak można doposażyć go w opcjonalne wspomaganie. Fiat Panda pod tym względem jest znacznie lepiej wyposażony, a lista opcji jest bogata. Wnętrze Pandy jest proste, ale dość ciekawe. Otaczają nas czytelne zegary, przełączniki i pokrętła, poręczny lewarek zmiany biegów. W Peugeocie 107 postawiono na nowoczesność w stylu awangardowym. Szczególne emocje budzi walcowaty tubus z przełącznikami ogrzewania – ma tyle samo zwolenników, co wrogów. Przedział osobowy w Peugeocie razi też dużą ilością gołej blachy, choć przyznać trzeba, że żywe kolory lakierów nadwozia i dobór odpowiedniej tapicerki minimalizuje to wrażenie. Również plastiki deski rozdzielczej w Pandzie sprawiają wrażenie lepszych i solidniejszych. Bagażniki w obu pojazdach są niewielkie, ale Peugeota wręcz symboliczny. Dodatkowym minusem jest klapa bagażnika – to po prostu tylna szyba, na którą trzeba uważać. Mankamentem obu aut
jest ilość miejsca z tyłu. Na tylnej kanapie powinny siadać dzieci, ale znów lekką przewagę ma Panda.
ZAPRASZAMY DO GALERII FIATAZAPRASZAMY DO GALERII FIATA
Silniki
Jednostka napędowa Peugeota 107 o pojemności 1,0 l to jedyna motor benzynowy, dostępny w tym modelu. Nieco wyższa pojemność silnika Pandy wynika z tego, że jest to najsłabszy motor w palecie Fiata. Motor Peugeota mimo to charakteryzuje się lepszą dynamiką i przyspieszeniem. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11021/fiat-panda-2-b.jpeg',500,325) ) |
| --- | Skonstruowany przez inżynierów Toyoty silnik jest także wyposażony w układ zmiennych faz rozrządu, co stawia go o klasę wyżej od jednostki konkurenta. Jest tylko bardzo głośny na wyższych obrotach. Z kolei pod maską Pandy pracuje cichsza, najmniejsza i nie wysilona jednostka. Z pojemności 1,1 l uzyskuje moc 54 KM. Biorąc pod uwagę różnicę masy obu pojazdów na korzyść Peugeota 107 to właśnie on zdecydowanie wygrywa pojedynek na silniki. Jest żwawszy, szybszy, sprawniejszy podczas wyprzedzania. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11021/peugeot-107-2-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Przewagę silnika Peugeota widać dodatkowo w porównaniu zużycia paliwa, gdzie wyraźnie góruje nad maluchem Fiata.
Wrażenia z jazdy
W Pandzie siedzimy dość wysoko, czujemy, że mamy kontrolę nad tym, co dzieje się na drodze. Także Peugeot 107 ze względu na dobrze przeszkloną kabinę zapewnia świetna widoczność. Jednak walory jezdne 107-ki przewyższają możliwości Pandy. Francuski maluch zachowuje się lepiej w zakrętach, jest stabilniejszy na ostrych, szybko pokonywanych łukach. Mimo, że silnik do potężnych nie należy, tym samochodem da się jechać na sportową modłę – zdecydowanie i dynamicznie. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11021/fiat-panda-3-b.jpeg',500,360) ) |
| --- | Znacznie spokojniej jedziemy Fiatem Pandą. Niewielkiej mocy silnik nie pozwala na sprawną jazdę. Chcąc pojechać szybciej, kierowca zmuszony jest bardzo mocno nadepnąć na pedał gazu. To zaś powoduje nieproporcjonalny wzrost zużycia paliwa. Zawieszenie Pandy jest miękkie, dość komfortowe, ale podobnie, jak w 107 poprzeczne nierówności bardzo dobrze wyczuwa się na fotelach z wyraźnym stukiem, dochodzącym z zawieszenia. Ma też tendencję do przechyłów na szybko pokonywanych łukach. Peugeot 107 i Fiat Panda doskonale spisują się, jako auta miejskie. Bez problemów da się nimi parkować, niewielkie promienie skrętu powodują, że wjadą w najbardziej ciasną ulicę, czy umkną boczną dróżką przed rosnącym korkiem na głównych arteriach.
Podsumowanie
Panda jest ciekawą propozycją na rynku. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11021/peugeot-107-3-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Przekonuje dobrym wyposażeniem, możliwością jego wzbogacenia o liczne opcje, bezpretensjonalnym i ergonomicznym wnętrzem oraz większym bagażnikiem. Lepszy silnik jest jednak we francuskim aucie, nieco bardziej sportowo zestrojone zawieszenie i awangardowy wygląd przekonają z kolei tych, którym zbędne „gadżety” w postaci elektrycznie sterowanych szyb, wspomagania kierownicy czy układu kontroli trakcji ESP nie są potrzebne. Cenowo obaj rywale są praktycznie równi.
Fiat Panda Dynamic | Peugeot 107 | |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | + | |
Poziom hałasu | + | |
Hamulce | Remis | |
Zużycie paliwa | + | |
Wyposażenie | + | |
Cena | Remis |
Wybrane dane techniczne:
| | Fiat Panda 1.2 8V | Peugeot 107 1.0 16V |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/8/benzynowy | 4/16/benzynowy |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1108 | 998 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 54/5000 | 68/6000 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 15,0 | 13,7 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 150 | 157 |
| Pojemność bagażnika (l) | 206/775 | 139/751 |
| Pojemność zbiornika paliwa (l) | 35 | 35 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 5,6/7,5 | 4,6/5,9 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 354/158/154 | 343/163/147 |
| Rozstaw osi (cm) | 230 | 234 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/8 | 2/12 |
| Cena (zł) | 32 800 | 33 100 |
Fiat Panda Active | Peugeot 107 Happy | |
---|---|---|
Poduszki powietrzne | 2 | 2 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | - | - |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | 1500 |
Centralny zamek | S | - |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/- | -/- |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S/- | -/- |
Klimatyzacja manualna | 4300 | 4000 |
Radioodtwarzacz z CD/ bez CD | 1500/1200 | 1400/- |
Autor: Jarosław Zgirski