Kiedyś musiało do tego dojść. Lider naszego rynku, Skoda Fabia, natrafiła na groźnego konkurenta - Fiata Grande Punto. Zapewne wielu potencjalnych nabywców zastanawia się, który z tych pojazdów jest lepszy.
Włosi pytają, czy podoba się nam Grande Punto z przodu przypominające Maserati. Sęk w tym, że w naszym kraju marka Maserati jest mało znana, więc nie ma do czego porównywać. Za to popularna jest Skoda Fabia, którą w wersji hatchback porównujemy z 5-drzwiowym Grande Punto. Oba pojazdy napędzane są benzynowymi silnikami 1,4 l.
Cechy szczególne
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9307/fiat-punto-1-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Grande Punto jest samochodem dłuższym od Fabii, Fiat ma też większy rozstaw osi. W związku z tym przestronniejsze wnętrze jest w Punto. W Skodzie na tylnej kanapie wysokim osobom brakuje miejsca, którego więcej jest w Fiacie. W obu pojazdach tablica przyrządów jest czytelna i zawiera komplet wskaźników. Wydaje się jednak, że jakość użytych plastików we wnętrzu i precyzja montażu są lepsze w Skodzie. Za to nieco większy bagażnik ma Punto – 275 l, gdy Fabia – 260 l. Wspólną cechą obu aut jest podobnie zaprojektowany układ zawieszenia – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. To typowy układ w autach tej klasy i Fiat w nowym modelu nie chciał robić wyjątku.
ZAPRASZAMY DO GALERII FIATA PUNTOZAPRASZAMY DO GALERII FIATA PUNTO
Silniki
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9307/skoda-fabia-1-b.jpeg',500,353) ) |
| --- | Oba pojazdy oferowane są z dość bogatą gamą silników. Wybraliśmy silniki benzynowe o pojemności 1,4 l. W Fabii wykorzystano 16-zaworową jednostkę Volkswagena o mocy 75 KM, stosowaną np. w Golfie poprzedniej generacji. Silnik Fiata o mocy 77 KM ma tylko 2 zawory w każdym cylindrze, jest więc jeszcze starszą konstrukcją od silnika Fabii. Zaletą jednostki napędowej Punto jest elastyczność i o dziwo – mniejsze zużycie paliwa. Podczas jazdy w mieście różnica na korzyść Fiata wynosi prawie 1 litr. Punto podczas spokojnej jazdy zużywa ok. 8 l na 100 km, co jest zaletą tego pojazdu.
Wrażenia z jazdy
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9307/fiat-punto-2-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Własności jezdne obu pojazdów są całkiem niezłe i jest to komplement dla Punto, w którym, w przeciwieństwie do poprzedniego modelu, zawieszenie jest dość sztywne. Nadwozie Fiata i Skody nie ma tendencji do nadmiernego przechylania się na zakrętach. Punto wyposażony jest seryjnie w obręcze 15-calowe (Skoda – 14-calowe), co dodatkowo podnosi komfort jazdy na naszych drogach. Nieco wyższy komfort jazdy zapewnia więc Punto. Do prędkości 100 km/h nieco szybszym autem jest Punto, na wyższych biegach lepszą dynamikę ma Fabia. Fiat jest też pojazdem lepiej wyciszonym, a przy prędkości 100 km/h poziom hałasu w Fabii jest na granicy uznawanej za przyzwoitą. Fiat ma też bardziej skuteczny układ hamulcowy i z prędkości 100 km/h zatrzymuje się na drodze 40,1 m, o 1,1 m. krótszej niż Fabia.
ZAPRASZAMY DO GALERII SKODY FABIIZAPRASZAMY DO GALERII SKODY FABII
Podsumowanie
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9307/skoda-fabia-2-b.jpeg',500,353) ) |
| --- | Pod względem rozwiązań konstrukcyjnych i koncepcji pojazdu Fiat Grande Punto to „strzał w dziesiątkę”. W porównaniu z nim Skoda Fabia nie wydaje się atrakcyjna. Punto jest większy, oszczędniejszy i na dodatek lepiej wyposażony od Fabii. Fiat kosztuje 41 300 zł, a Fabia – 39 890 zł. Gdyby jednak dokupić do Skody poduszkę powietrzną pasażera i elektryczne szyby z przodu, a więc elementy będące u Fiata w standardzie, jej cena wyniesie już 41 690 zł. Fiatowi brakuje imagu, który w naszych warunkach ma niebagatelne znaczenie. Większym prestiżem cieszy się Skoda, a sukces Grande Punto zależy w dużej mierze od umiejętności przekonania nabywców do tego właśnie samochodu.
*Nasza ocena *
Fiat Grande Punto | Skoda Fabia | |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | + | |
Hamulce | + | |
Dynamika | Remis | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie standardowe | + | |
Cena | + |
Wybrane dane techniczne:
| | Fiat Grande Punto | Skoda Fabia |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/8/benzynowy | 4/16/benzynowy |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1368 | 1390 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 77/6000 | 75/5000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 115/3000 | 126/3800 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 13,2 | 13,8 |
| Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 15,3 | 13,5 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 165 | 167 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 68 | 70 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 40,1 | 41,2 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 275 | 260 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 45 | 45 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,2/7,7 | 5,3/8,6 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 403 x 169 x 149 | 396 x 165 x 145 |
| Rozstaw osi (cm) | 251 | 246 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
| Cena wersji 5-drzwiowej (zł) | 41 300 | 39 890 | * - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| | Fiat Grande Punto Active | Skoda Fabia Classic |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 2 | 1 |
| Układ ABS | S | S |
| Elektrycznie sterowane lusterka | S | - |
| Elektryczne sterowanie szyb przednich | S | - |
| Centralny zamek | S | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Czujniki parkowania | - | S |
| Regulowana kolumna kierownicy w dwóch płaszczyznach/komputer | S/S | S/- | s - wyposażenie seryjne
Autor: Ryszard Polit