Fiat przeprosił się z Giorgio Giugiaro, czego efektem jest oryginalne nadwozie nowej generacji Punto. Pojazd ten ma przywrócić chwałę Fiatowi i przy okazji uzdrowić finanse.
Modele Fiata, które odniosły sukces (np. Uno), projektował słynny włoski stylista Giorgio Giugiaro. Fabryczni styliści nie sprostali i stworzone przez nich auta, np. Stilo, nie spodobały się. Słusznie więc zrobił Fiat ponownie nawiązując współpracę z Giugiaro. Grande Punto wyróżnia się urodziwym nadwoziem, które zwraca uwagę potencjalnych nabywców. Nowe Punto uzyskało też znakomite wyniki w testach zderzeniowych, co też nie jest bez znaczenia. Jeździliśmy pojazdem napędzanym benzynowym silnikiem 1,4 l o mocy 77 KM.
Cechy szczególne
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9069/grande-1-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Z grona rywali nowe Punto wyróżnia się wielkością i przestronnością wnętrza. Długość pojazdu wynosi 403 cm, a jego największą zaletą jest duża ilość miejsca szczególnie na tylnej kanapie. Osoby o wzroście 186 cm nie dotykają głową do podsufitki i na nogi miejsca też wystarcza. Tablica przyrządów umieszczona jest w typowym miejscu, przed kierownicą i wyposażona we wszystkie potrzebne wskaźniki, wraz z miernikiem temperatury cieczy chłodzącej i wyświetlaczem pokładowego komputera, będącego wyposażeniem standardowym. Jakość użytych plastików jest typowa dla aut segmentu B. W egzemplarzu, którym jechaliśmy zauważalne były niedokładności montażu elementów wnętrza. Bagażnik ma objętość 275 l.
Silnik
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9069/grande-2-b.jpeg',500,319) ) |
| --- | Z bogatej gamy silników wybraliśmy benzynową jednostkę napędową, która z pojemności 1,4 l osiąga moc 77 KM. Z tym silnikiem 5-drzwiowe Punto kosztuje 41 300 zł. Uznaliśmy, że Punto z podstawowym silnikiem 1,2 l/65 KM jest zbyt wolne w polskich warunkach drogowych, chociaż w wersji 3-drzwiowej kosztuje tylko 36 700 zł. Pojazd z najmocniejszym silnikiem benzynowym 1,4 l o mocy 95 KM w cenie 48 400 zł wydał nam się dość drogi, a najmniejszy diesel – 1,3 l/75 KM – jest niewiele tańszy - 47 300 zł. Wybrany przez nas silnik nie jest najnowocześniejszy, ma tylko 2 zawory w cylindrze, jednak został zmodernizowany, by spełniać obowiązujące normy ekologiczne. Zaletą tej jednostki napędowej jest stosunkowo niewielkie zużycie paliwa, które w mieście wynosiło ok. 8 l na 100 km. Silnik jest elastyczny i nie wymaga częstej zmiany biegów.
Wrażenia z jazdy
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9069/grande-3-b.jpeg',500,300) ) |
| --- | Nowe Punto ma stosunkowo spory rozstaw osi i duże, 15-calowe obręcze kół. Pojazd dobrze sobie radzi na naszych drogach, a komfort jazdy jest zadowalający. Również własności jezdne są poprawne, zachowanie pojazdu na zakrętach jest przewidywalne. W stosunku do poprzedniego modelu elementy zawieszenia zostały zmodernizowane, chociaż konstrukcja pozostała taka sama – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. To typowe rozwiązanie w autach tej klasy. Podczas poruszania się po bardzo złych drogach drgania kół przenoszone są na kierownicę. Dobrze działa elektryczne wspomaganie układu kierowniczego oraz dźwignia zmiany biegów. Punto z prędkości 100 km/h zatrzymywało się na drodze 40,1 m – to dobry wynik.
ZAPRASZAMY DO GALERII GRANDE PUNTOZAPRASZAMY DO GALERII GRANDE PUNTO
Podsumowanie
Za wcześnie wyrokować, czy Fiat Grande Punto pokona rynkowych rywali, jak Renaulta Clio III, Toyotę Yaris czy Peugeota 207, który wkrótce trafi na nasz rynek? Nie sposób przewidzieć, czy pokona Skodę Fabię, lidera tego segmentu? Na korzyść Punto przemawia m.in. szeroka oferta silników i bogate wyposażenie seryjne, nawet najtańszej wersji. „Wyciągnęliśmy wnioski z przeszłości” – powiedział nam wysoki przedstawiciel Fiata Auto Poland. I rzeczywiście, każdy Grande Punto jest wyposażony w 2 poduszki powietrzne, ABS, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby i lusterka. Producent zrobił więc wszystko co mógł, teraz pozostaje tylko czekać na comiesięczne raporty sprzedaży.
Typ silnika | Benzynowy |
---|---|
Ilość cylindrów/zaworów | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1368 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 77/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 115/3000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 13,2 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 15,3 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 165 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | b.d. |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,1 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 275 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 45 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,2/7,7 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 403 x 169 x 149 |
Rozstaw osi (cm): | 251 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena wersji Active 3/5-drzwiowej (zł): | 39 800/41 300 |
- - pomiar wg ADAC
Przestronność wnętrza | Ilość miejsca z tyłu jest wystarczająca. | |
---|---|---|
Silnik | Dość oszczędny i elastyczny. | |
Poziom hałasu | b.d. | |
Hamulce | Układ hamulcowy z seryjnym układem ABS jest wystarczająco skuteczny. | |
Dynamika | * | Wystarczająca dynamika, przy maksymalnym obciążeniu dynamika słabnie. |
Zużycie paliwa | Oszczędność to zaleta silnika Punto. | |
Nowoczesność konstrukcji | Wysoki poziom bezpieczeństwa, typowa konstrukcja zawieszenia. | |
Wyposażenie podstawowe | Bogate wyposażenie podstawowe. |
Wyposażenie seryjne:
Poduszki powietrzne | 2 |
---|---|
Układ ABS | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie regulowane szyby przednie | S |
Elektrycznie regulowane lusterka | S |
Kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach | S |
Komputer pokładowy | S |
s - wyposażenie seryjne
Autor: Ryszard Polit