Fajne Porsche to nie tylko 911

Obraz
Źródło zdjęć: © Mariusz Kamiński/ autoswiat.pl
Obraz

Na rynku wtórnym Porsche 928 kosztuje połowę tego co kultowy model 911. Czy to oznacza, że za mniejszą cenę mamy także o połowę mniej radości z podróżowania?

Obraz
© (fot. Mariusz Kamiński/ autoswiat.pl)

Myślisz Porsche i od razu nasuwają się skojarzenia z modelem 911. OK, nie da się ukryć, że to najbardziej kultowy model niemieckiej firmy, ale inne auta o tej nazwie też mogą przyprawiać o przyspieszone bicie serca, jak choćby opisywane 928 S4 z 1988 roku.

Seria 928 trafiła do produkcji w 1977 roku i początkowo planowano, że zastąpi w ofercie 911-kę. Tak się jednak nie stało i oba modele produkowano równolegle.Z pewnością przyczyną przeciętnego zainteresowania modelem 928 były nietypowe jak na markę rozwiązania. Nie mamy tu już umieszczonego z tyłu silnika typu bokser chłodzonego powietrzem, lecz widlastą ósemkę znajdującą się pod przednią maską.

Jeżeli do tego dodamy, że skrzynię biegów wbudowano z tyłu samochodu (układ transaxle), to mamy pojazd z dobrym rozkładem masy. W połączeniu z tylnym napędem i płynnie działającym układem kierowniczym daje to niesamowitą frajdę podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.

Obraz
© (fot. Mariusz Kamiński/ autoswiat.pl)

A o dynamikę możemy być spokojni. W modelu S4 produkowanym w latach 1986-1991 pracuje silnik o mocy 320 KM. To pozwala na uzyskanie setki w 5,9 s, a maksymalnie można jechać 270 km/h w przypadku samochodu z seryjną manualną skrzynią biegów. Opisywany model ma automatyczną przekładnię i w tym przypadku szybkość maksymalna jest niższa o 5 km/h.

Ciekawostką dotyczącą silników Porsche 928 jest stosowanie już od 1979 roku funkcji, która sprawia, że na wolnych obrotach pracują tylko cztery cylindry. Podczas eksploatacji modelu 928 trzeba pamiętać o tym, że szybko zużywają się prowadnice łańcucha wałków rozrządu. Z tego powodu podczas wymiany paska rozrządu należy też dać nowe prowadnice ślizgowe oraz łańcuch wałków. Niektórzy użytkownicy auta narzekają również na kłopoty z chłodzeniem jednostki napędowej. Warto także pamiętać, że auto może spalać nawet 1,5 l oleju na 1000 km. Jest to jednak zgodne z tym, co podaje producent. Kabina pojazdu może się podobać, choć nie ma tu co liczyć na mnogość sportowych gadżetów. Nie znajdziemy nawet wskaźników z białymi tarczami czy aluminiowych pedałów. Za to pochwały należą się świetnie wyprofilowanym fotelom. Szczelnie otulają jadących, nie pozwalając nawet na najmniejsze przechylenia ciała podczas szybkiego pokonywania zakrętów.

Obraz
© (fot. Mariusz Kamiński/ autoswiat.pl)

W wyposażeniu samochodu nie zabrakło dodatków poprawiających ergonomię obsługi i komfort podróżowania. Fotele mają elektryczną regulację z pamięcią ustawień, są tu także elektrycznie sterowane szyby i lusterka, elektrycznie sterowany szyberdach czy skórzana tapicerka. Kolumna kierownicza jest regulowana wraz z zestawem wskaźników, co sprawia, że w każdym ustawieniu kierownicy zegary są dobrze widoczne.

Mniej widoczne jest to co poza samochodem. Do tyłu niewiele można zaobserwować przez niewielkie szyby, a mocno obniżająca się maska utrudnia wyczucie auta z przodu. Z pomocą mogą przyjść nietypowo skonstruowane reflektory. Po włączeniu ustawiają się w pionie - wówczas kierowca je widzi i tym samym ma punkt odniesienia podczas manewrowania.

Gdy przed kupnem oglądamy oferowany pojazd, trzeba zweryfikować stan elektroniki - bywa usterkowa i droga w naprawie. Na rynku jest wiele aut odrestaurowanych, ale nie brakuje też egzemplarzy powypadkowych.

Źródło artykułu: Auto Świat
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy