Fabryczne instalacje LPG w nowych autach
Coraz więcej producentów wprowadza do swoich salonów modele z fabryczną instalacją LPG. Nie ma się czemu dziwić, samochody z silnikami zasilanymi autogazem cieszą się sporym zainteresowaniem klientów
Skoda
| [
]( http://autogaz-journal.pl/ ) |
| --- | Coraz więcej producentów wprowadza do swoich salonów modele z fabryczną instalacją LPG. Nie ma się czemu dziwić, samochody z silnikami zasilanymi autogazem cieszą się sporym zainteresowaniem klientów. Jeszcze do niedawna koncerny samochodowe oraz autoryzowane serwisy zdecydowanie odradzały montaż instalacji gazowych w nowych autach. Wiązało się to głównie z niedomaganiami towarzyszącymi pojazdom wyposażonym w instalacje gazowe I-szej i II-giej generacji.
Obecnie sytuacja wygląda inaczej. Wraz z wprowadzeniem na rynek instalacji sekwencyjnych, także nowe samochody doczekały się fabrycznie montowanych układów zasilania LPG. Przegląd nowych aut z takim wyposażeniem, które można kupić w polskich salonach, zaczynamy od Skody, lidera sprzedaży na naszym rynku.
Ceny modeli z LPG i instalacji wraz z montażem:
- Skoda Citigo 1.0 (60 KM) - od 38 740 zł (40 240 zł w wersji pięciodrzwiowej), w tym cena instalacji - 3650 zł,
- Skoda Citigo 1.0 (75 KM) - od 40 350 zł (41 850 w wersji pięciodrzwiowej), w tym cena instalacji - 3750 zł,
- Skoda Fabia 1.2 (70 KM) - od 47 839 zł, w tym cena instalacji - 4490 zł,
- Skoda Fabia 1.4 (85 KM) - od 49 439 zł, w tym cena instalacji - 4790 zł,
- Skoda Roomster 1.4 (85 KM) - od 53 840 zł, w tym cena instalacji - 4790 zł,
- Skoda Rapid / Rapid Spaceback 1.2 (75 KM) - od 52 900 zł, w tym cena instalacji - 4350 zł,
- Skoda Praktik 1.4 (85 KM) - od 49 700 zł, w tym cena instalacji - 4650 zł.
W katalogu nowych samochodów czeskiej marki znajdują się dwa rodzaje instalacji gazowych - Direct OMEGAS oraz OMEGAS włoskiej firmy Landi Renzo. Objęte są one dwuletnią gwarancją producenta, pod warunkiem montażu w autoryzowanym serwisie Skody. W ofercie występują aż cztery silniki, współpracujące z zasilaniem LPG: 1.2, 1.4 16V, 1.6 oraz 1.4 TSI.
Instalacja Direct OMEGAS to rozwiązanie wykorzystywane w 4-cylindrowych silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Trwałość wtryskiwaczy benzynowych podczas zasilania auta gazem ma zapewniać system ich uruchamiania w różnych sekwencjach i z różną częstotliwością, zależną od punktu pracy silnika i obciążenia. Podczas pracy silnika na biegu jałowym zrezygnowano z zasilania gazem ze względu na zbyt wysokie ciśnienie benzyny w szynie wtryskowej. Przejścia z benzyny na gaz i wtryski benzyny pozostają niezauważone, gdyż przełączenie odbywa się stopniowo - cylinder po cylindrze.
Z kolei instalacja OMEGAS przeznaczona jest do każdego 3, 4, 5, 6 i 8 cylindrowego silnika z wielopunktowym wtryskiem paliwa, niezależnie od zastosowanego w nim typu sterownika paliwowego, sondy lub sond lambda. Wielopunktowy system wtrysku sekwencyjnego OMEGAS umożliwia przejście z zasilania benzynowego na zasilanie LPG w fazie lotnej. Praca systemu nadzorowana jest przez specjalny komputer sterujący, wyposażony w funkcje auto-adaptacji i auto-diagnozy. Wylicza on odpowiednią ilość gazu konieczną do uzyskania takiej samej mocy jaką silnik uzyskałby ze spalenia benzyny.
Dacia
Z instalacji IV generacji firmy Landi Renzo korzysta też Dacia. Dostępna jest ona we wszystkich modelach oferowanych w salonach tej marki. Instalacja, w której wyraźnie zminimalizowano różnice w dynamice i mocy pomiędzy zasilaniem gazowym i benzynowym, współpracuje z silnikami 1.2 16V, 1.6 oraz 1.6 16V.
Ceny samochodów wyposażonych w instalacje LPG:
- Dacia Sandero 1.2 (75 KM) LPG - od 37 100 zł, w tym cena instalacji - 3500 zł,
- Dacia Logan MCV 1.2 (75 KM) LPG - od 40 100 zł, w tym cena instalacji - 3500 zł,
- Dacia Logan 1.2 (75 KM) LPG - cena 36 400 zł, w tym cena instalacji - 3500 zł,
- Dacia Dokker 1.6 (84 KM) LPG - cena 40 400 zł, w tym cena instalacji - 3500 zł,
- Dacia Dokker VAN 1.6 (84 KM) LPG - cena 32 800 zł, w tym cena instalacji - 2900 zł,
- Dacia Duster 1.6 16V (105 KM) LPG - cena od 49 400 zł, w tym cena instalacji - 3500 zł,
- Dacia Lodgy 1.6 (84 KM) LPG - cena od 44 900 zł, w tym cena instalacji - 3500 zł.
Rozruch silnika zawsze następuje przez zasilanie benzyną, po kilku sekundach następuje automatyczne przełączenie na LPG. Po opróżnieniu zbiornika z gazem zasilanie samoczynnie przestawia się na pobór benzyny. Kierowca może również podczas jazdy w każdej chwili przełączyć zasilanie z benzyny na LPG. Służy do tego specjalny przycisk na tablicy rozdzielczej. Dzięki zamontowaniu zbiornika LPG w miejsce koła zapasowego (zastąpionego zestawem do naprawy opon), objętość bagażnika Dacii nie uległa zmniejszeniu.
W przypadku modelu Sandero, zasięg auta zasilanego dwoma rodzajami paliw (LPG i benzyna) sięga 1200 km. Na wszystkie auta w wersji LPG producent daje gwarancję na 3 lata ograniczoną przebiegiem do 100 tys. km. Zbiornik LPG wykonany jest z bardzo wytrzymałej blachy stalowej grubości 2 do 3,5 mm. Warunkiem gwarancji jest systematyczne dokonywanie przeglądów (co 20 tys. km).
Opel
Spośród kilku modeli zasilanych gazem LPG mogą też wybierać klienci Opla. Początkowo gazowa oferta koncernu z Rüsselsheim ograniczała się jedynie do Corsy z silnikiem o pojemności 1.2 l. Później w dostępnej gamie pojazdów pojawiły się Astra (140 KM) i Meriva (120 KM) z jednostką 1.4 Turbo LPG ecoFLEX oraz Insignia i Zafira Tourer również z motorem 1.4 Turbo o mocy 140 KM.
W wersjach z LPG inżynierowie Opla zastosowali wzmocnione zawory i gniazda zaworów oraz zmodyfikowali jednostkę sterującą silnika. Zbiornik LPG ma pojemność użytkową 42 l i doskonale wypełnia wnękę koła zapasowego, zostawiając do dyspozycji pełną pojemność bagażnika. Wlew gazu LPG znajduje się tuż obok wlewu benzyny. Opel udostępnia klientom specjalne adaptery umożliwiające bezproblemowe tankowanie paliwa w całej Europie. Fabryczne instalacje Opla podlegają 2-letniej gwarancji.
Ceny modeli z LPG i instalacji wraz z montażem (bez promocji):
- Opel Corsa 1.2 (85 KM) - od 48 900 zł, w tym cena instalacji - 8 450 zł
- Opel Astra 1.4 (140 KM) - od 74 400 zł, w tym cena instalacji - 13 000zł
- Opel Meriva 1.4 (120 KM) - od 67 000 zł, w tym cena instalacji - 12 050zł
Peugeot i Citroen
Francuscy producenci oferują po jednym modelu przystosowanym do spalania LPG; są to bliźniacze C-Elysee i 301. Instalacja Sequent 24 firmy BRC montowana jest u dilera i obejmuje ją dwuletnia gwarancja bez ograniczenia pod względem przebiegu. Zawór gazu znajduje się bezpośrednio przy wlewie benzyny.
Ceny samochodów wyposażonych w instalację LPG w ofercie promocyjnej:
- Peugeot 301 1.6 (115 KM) - od 48 900 zł
- Citroen C-Elysee 1.6 (115 KM) - od 48 500 zł
Fiat
Wiele aut przystosowanych do spalania LPG oferuje też Fiat. Instalacje gazowe są montowane u dilerów i mogą znaleźć się w modelach wyposażonych w silniki benzynowe 1.2 (69 KM), 1.4 (77 KM) oraz 1.4 (90 KM) i 1.4 (95 KM). Jednostki te współpracują z dedykowaną instalacją EVO01 z systemem sekwencyjnego wtrysku gazu, włoskiego producenta Tartarini Auto. Charakteryzuje się ona pełną kompatybilnością z systemem OBD samochodu.
Ceny samochodów wyposażonych w instalacje LPG:
- Fiat Punto Evo 1.2 (69 KM) LPG - cena 46 490 zł
- Fiat Punto Evo 1.4 (77 KM) LPG - cena 48 490 zł
- Fiat Doblo 1.4 (95 KM) LPG - cena 51 540 zł
- Fiat Linea 1.4 (77 KM) LPG - cena 41 100 zł
tb, moto.wp.pl