F1: Kubica na Zakręcie 8 

Leżący pod Stambułem, ale już za cieśniną Bosfor, w azjatyckiej części Turcji, Istanbul Park drugi raz w historii gości Grand Prix Formuły 1. Robert Kubica będzie tu jeździł po raz pierwszy w życiu - pisze "Gazeta Wyborcza".

Świeżo upieczony 22-letni podstawowy kierowca BMW-Sauber w wyścigu debiutował 6 sierpnia na Węgrzech (dobre siódme miejsce, ale dyskwalifikacja z powodu zbyt lekkiego bolidu). Teraz Kubica będzie musiał się zmierzyć nie ze sztormową pogodą (jak w Budapeszcie), ale ze słynnym już w światku F1 Zakrętem 8 (jeszcze nie doczekał się unikatowej nazwy, jak wiele innych odpowiedników). W zeszłorocznym, debiutanckim GP w Turcji (na najnowszym torze w kalendarzu F1), cenne sekundy po dużych problemach tracili na tym zakręcie m.in. zwycięzca sprzed trzech tygodni Jenson Button (Honda)
i Jacques Villeneuve (były mistrz świata, którego właśnie zastąpił Kubica w BMW-Sauber). I to właśnie na Zakręcie 8 zbyt szeroko pojechał w końcówce wyścigu Juan Pablo Montoya (jeszcze do niedawna McLaren), który stracił przez to drugie miejsce na rzecz późniejszego mistrza świata Fernando Alonso (Renault). Montoya co prawda jechał już wtedy uszkodzonym bolidem, ale sława trudnego - być może najtrudniejszego zakrętu w obecnych wyścigach -
poszła w świat.

Na czym polega wyjątkowość Zakrętu 8? - W rzeczywistości składa się on z trzech skrętów w lewo pokonywanych z prędkością 250 km/h - wyjaśnia istotę "niekończącej się" krzywej Pascal Vasselan, szef projektantów bolidów Toyoty. - Jest o wiele szybszy, niż to wynikało z zeszłorocznych symulacji. Nie dość, że bardzo wyczerpujący fizycznie dla kierowców, to jeszcze ogromne przeciążenia bardzo zdzierają opony - mówi Vasselan. Kierowcy doświadczają na tym zakręcie nieprawdopodobnych przeciążeń - nawet najbardziej wytrzymali mają problemy z utrzymaniem względnej stabilności karku, kiedy ich głowa waży pięć razy więcej.

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka