F1: chemia najważniejsza

Producenci opon znacznie mniej czasu poświęcają na tworzenie deszczówek. Wyścigi po mokrej nawierzchni przytrafiają się bardzo rzadko, stąd nie ma potrzeby tak daleko idącej specjalizacji, jak w przypadku ogumienia "suchego" – pisze Przegląd Sportowy.

Deszczówki muszą być więc bardziej uniwersalne i zazwyczaj koncerny szykują dosłownie kilka mieszanek na cały sezon, które objeżdżane są podczas prywatnych testów zimowych. Oprócz siedmiu kompletów opon „suchych”, każdemu kierowcy wyścigowemu podczas jednej Grand Prix przysługuje po siedem kompletów deszczówek.

W interakcji z mokrą nawierzchnią najważniejszy jest skład chemiczny gumy. Bieżnik odpowiada za skuteczne odprowadzanie wody – musi umożliwić kontakt pomiędzy oponą a asfaltem. Nawet najlepsza rzeźba bieżnika w ekstremalnych warunkach nie zapewnia stałej i równomiernej styczności gumy z torem.

Między innymi dlatego jazda w dużym deszczu jest zawsze ryzykowna. W większych, niewidocznych czasem kałużach, koło zaczyna ślizgać się po wodzie jak po powierzchni lodu i powstaje zjawisko tzw. "aquaplaningu", odczuwalne także w normalnych samochodach (warstwa wody odrywa oponę od powierzchni i auto ślizga się po niej). Ponadto deszczówki pracują w znacznie niższych temperaturach niż opony "suche", które w takich warunkach robią się zbyt twarde i w ogóle nie trzymają się jezdni.

Wybrane dla Ciebie

Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Test: Harley-Davidson Fat Boy - stylowa ikona popkultury
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę
Czołówka motocykla i auta. Alkomat wskazał przyczynę