F1: chemia najważniejsza

Producenci opon znacznie mniej czasu poświęcają na tworzenie deszczówek. Wyścigi po mokrej nawierzchni przytrafiają się bardzo rzadko, stąd nie ma potrzeby tak daleko idącej specjalizacji, jak w przypadku ogumienia "suchego" – pisze Przegląd Sportowy.

Deszczówki muszą być więc bardziej uniwersalne i zazwyczaj koncerny szykują dosłownie kilka mieszanek na cały sezon, które objeżdżane są podczas prywatnych testów zimowych. Oprócz siedmiu kompletów opon „suchych”, każdemu kierowcy wyścigowemu podczas jednej Grand Prix przysługuje po siedem kompletów deszczówek.

W interakcji z mokrą nawierzchnią najważniejszy jest skład chemiczny gumy. Bieżnik odpowiada za skuteczne odprowadzanie wody – musi umożliwić kontakt pomiędzy oponą a asfaltem. Nawet najlepsza rzeźba bieżnika w ekstremalnych warunkach nie zapewnia stałej i równomiernej styczności gumy z torem.

Między innymi dlatego jazda w dużym deszczu jest zawsze ryzykowna. W większych, niewidocznych czasem kałużach, koło zaczyna ślizgać się po wodzie jak po powierzchni lodu i powstaje zjawisko tzw. "aquaplaningu", odczuwalne także w normalnych samochodach (warstwa wody odrywa oponę od powierzchni i auto ślizga się po niej). Ponadto deszczówki pracują w znacznie niższych temperaturach niż opony "suche", które w takich warunkach robią się zbyt twarde i w ogóle nie trzymają się jezdni.

Wybrane dla Ciebie
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Sukces Polaków w rajdzie Dubai Baja
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka