Europejski system powiadamiania o wypadkach?

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP/DPA

Komisja Europejska ostrzegła , że po raz ostatni wzywa kraje członkowskie do dobrowolnego wprowadzenia nowego systemu bezpieczeństwa w samochodach, który samodzielnie powiadamia o wypadku, nawet jeśli kierowca straci przytomność.

Obraz
© (fot. PAP/DPA/JULIAN GEBHARDT)

Chodzi o montowany w pojazdach system powiadamiania o wypadkach eCall, który - zdaniem Komisji Europejskiej - mógłby doprowadzić do zmniejszenia liczby śmiertelnych ofiar wypadków o 2500 rocznie. W razie poważnego wypadku system ten automatycznie nawiązuje połączenie z europejskim numerem alarmowym 112 i przesyła informacje o lokalizacji pojazdu do najbliższych służb ratowniczych. "Pozwala to skrócić czas reakcji służb nawet o połowę, a tym samym ograniczyć skutki obrażeń i ocalić życie osób, które mogą nie wiedzieć, gdzie się znajdują lub nie są zdolne do porozumiewania się" - przekonuje KE.

Obecnie wdrażanie eCall przez władze, producentów samochodów i operatorów telefonii komórkowej jest dobrowolne i system ten nie funkcjonuje jeszcze w żadnym kraju Unii Europejskiej. Komisja Europejska ostrzega, że jeśli do końca 2009 roku nie zostanie osiągnięty znaczący postęp we wdrażaniu systemu, rozważy zaproponowanie obowiązkowych środków legislacyjnych.

Obraz
© (fot. PAP/Piotr Polak)

W 2008 roku na europejskich drogach doszło do ponad 1,2 mln wypadków, w których zginęło 39 tys. osób, a ponad 1,7 mln zostało rannych. "Nadszedł czas, by państwa członkowskie i przemysł przeszły od słów do czynów" - oświadczyła unijna komisarz ds. społeczeństwa informacyjnego i mediów Viviane Reding.

"Na szczeblu UE zakończyliśmy wszystkie niezbędne prace: gotowe są wszystkie podstawowe normy techniczne, które umożliwiają wprowadzenie systemu eCall. Europejczycy nie powinni być zmuszeni do czekania na system, który może ocalić im życie, tylko dlatego, że ich rządy nie podejmują kolejnych wymaganych kroków. W przyszłym roku chciałabym zobaczyć na europejskich drogach pierwsze samochody wyposażone w system eCall. Jeśli wdrażanie systemu nie nabierze tempa, Komisja gotowa jest wprowadzić przepisy, jasno zobowiązujące rządy, branżę i służby ratownicze do podjęcia właściwych działań" - dodała.

Komisarz określiła strategię mającą prowadzić do wyposażenia w latach 2010-2014 wszystkich nowych pojazdów w Europie, niezależnie od kraju produkcji, w "przystępny cenowo" pokładowy system powiadamiania o wypadkach.

Obraz
© (fot. PAP/Piotr Polak)

KE poinformowała, że choć wspólne europejskie normy dla eCall zostały już uzgodnione przez branżę i odpowiednie rozwiązania techniczne są dostępne, to nadal sześć państw członkowskich (Dania, Francja, Irlandia, Łotwa, Malta i Wielka Brytania) nie angażuje się w proces wdrożeniowy w związku z zastrzeżeniami dotyczącymi kosztów.

15 państw UE (Austria, Cypr, Estonia, Finlandia, Grecja, Hiszpania, Holandia, Litwa, Niemcy, Portugalia, Republika Czeska, Słowacja, Słowenia, Szwecja i Włochy) i oraz trzy pozaunijne (Islandia, Norwegia i Szwajcaria) podpisały już odpowiedni protokół ustaleń, a ich sieci telefoniczne i służby ratownicze są przygotowane na wprowadzenie w całej Europie systemu eCall.

Obraz
© (fot. PAP/EPA)

"Kolejnych sześć krajów (Belgia, Bułgaria, Luksemburg, Polska, Rumunia i Węgry) popiera inicjatywę i zamierza wkrótce podpisać protokół ustaleń" - informuje KE.

Wypadki drogowe kosztują unijną gospodarkę ponad 160 mld euro rocznie. Wyposażenie wszystkich samochodów w UE w system powiadamiania o wypadkach mogłoby przynieść oszczędności rzędu 26 mld euro rocznie, przy czym koszty samego systemu szacuje się na mniej niż 100 euro na pojazd. Wprowadzenie tego urządzenia przyniesie korzyści nie tylko konsumentom, ale również przedsiębiorstwom, umożliwiając branży motoryzacyjnej i telekomunikacyjnej oferowanie - w oparciu o zainstalowany we wszystkich pojazdach system eCall i technologię satelitarnego ustalania położenia - nowych, zaawansowanych zastosowań i usług (w rodzaju cyfrowego tachografu lub elektronicznego pobierania opłat drogowych).

Inga Czerny

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła