WAŻNE
TERAZ

Szef KOWR z PSL spotykał się z założycielem Dawtony tuż przed wybuchem afery CPK

Emil Rau: prawie każdy mandat z fotoradaru wystawiono nieprawidłowo

Obraz
Źródło zdjęć: © youtube.com

Kierowcy są dla budżetów prawdziwą żyłą złota. Nałożone na paliwo podatki stanowią połowę jego ceny, ale to władzom nie wystarcza. Sięgają również po pieniądze z mandatów. Jeśli kwitek wystawi straż miejska lub gminna, kwota za przewinienie trafi do lokalnej kasy. Dlatego właśnie służby te przeżywają w Polsce renesans i z zamiłowaniem posługują się fotoradarami. Mandaty wystawione na ich podstawie budzą jednak ogromne wątpliwości.

Zdecydowana większość mandatów z fotoradarów straży gminnych jest wystawiana nieprawidłowo - twierdzi Emil Rau, który zyskał ogromną popularność dzięki nagrywanym przez siebie i publikowanym w internecie filmom, piętnującym sposób pracy mundurowych. Na czym najczęściej polega nadużycie? Według Raua zwykle urządzenia są źle ustawione. Fotoradary to urządzenia precyzyjne i czułe na zakłócenia. By pracowały prawidłowo, a co za tym idzie nie wystawiały mandatów kierowcom jadącym zgodnie z przepisami, muszą być ustawiane na prostym odcinku drogi. W przypadku Fotorapida CM, często używanego w Polsce fotoradaru, obiektyw powinien być ustawiony pod kątem 22 stopni względem kierunku ruchu samochodów. Jak jest w praktyce? Jak twierdzi pan Emil, straże gminne zazwyczaj ignorują ten warunek i ustawiają fotoradary według własnego uznania.

To jednak nie jedyne uchybienie służb. Nierzadko fotoradary ustawiane są w bezpośrednim sąsiedztwie linii wysokiego napięcia, albo w takim miejscu, że w polu ich widzenia są metalowe konstrukcje o dużej powierzchni - na przykład płoty, czy też przydrożne bariery. Dodatkowo zimą w grę wchodzi używanie fotoradarów w nieodpowiednich warunkach. Jak wynika z informacji producenta, Zurad Fotorapid C osadzony na trójnogu, bez osłon posiadających grzałki, działa prawidłowo do -10 stopni Celsjusza. Wykorzystywanie takiego urządzenia przy temperaturze poniżej tej wartości może prowadzić do przekłamań. Czy jednak każda straż gminna bierze to sobie do serca?

Pozostaje jeszcze kwestia przestrzegania przepisów mówiących o lokalizacji fotoradarów. Prawo stanowi, że straż gminna lub miejska, podobnie jak ITD, jest zobligowana do ostrzegania kierowców przed fotoradarem za pomocą znaku D-51 "Kontrola prędkości. Fotoradar". Znak ten powinien być ustawiony w odległości 100-200 metrów od urządzenia na drodze, po której można jeździć z prędkością do 60 km/h i w odległości 200-500 m na pozostałych z wyjątkiem dróg ekspresowych i autostrad, gdzie powinien występować 500-700 metrów od urządzenia. Dodatkowo straż miejska lub gminna ma obowiązek każdorazowego uzyskania od miejscowego komendanta policji zgody na prowadzenie kontroli. W praktyce zdarza się, że znak bywa ustawiany w nieprawidłowej odległości, a pomiar prędkości odbywa się w innym miejscu, niż wskazane przez komendanta policji.

Obraz
© (fot. ITD)

Mundurowi niejednokrotnie postępują wbrew przepisom i instrukcjom obsługi fotoradarów, zdaniem Emila Raua zupełnie świadomie. Dlaczego? Oczywiście chodzi o pieniądze. Wpływy z mandatów nakładanych na kierowców przez straże miejskie i gminne trafiają do lokalnego budżetu. Dla wielu gmin to bardzo ważna pozycja w corocznych planach finansowych. Dodatkowo, mundurowi są praktycznie bezkarni. Informację o nałożeniu mandatu kierowcy otrzymują wiele dni po zdarzeniu, a wówczas nie mają możliwości, by sprawdzić prawidłowość i legalność pomiaru. Dodatkowo, wielu ukaranych to mieszkańcy z drugiego końca Polski. Dla nich walka o swoje oznacza konieczność stawienia się przed sądem oddalonym o wiele kilometrów od miejsca zamieszkania.

Praktyki straży gminnych i miejskich trwają więc w najlepsze, a jedynym, co może powstrzymać ich przed niedbalstwem i łamaniem przepisów, jest dokumentowanie takich zdarzeń przez kierowców i upublicznianie tych informacji. Nie trzeba się przy tym obawiać konsekwencji. Strażnik miejski czy gminny jest funkcjonariuszem publicznym, a to oznacza, że każdy obywatel może filmować lub fotografować jego działania.

tb/mw/tb, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy