Elektroniczny pomocnik - ABS
Od roku 2004 w krajach UE standardem jest, iż wszystkie nowe samochody mają ABS. Jednak wiele modeli na rynku wtórnym nie ma tego systemu, a szkoda bo pozwala on uniknąć wielu groźnych sytuacji.
System ABS (Anti-Lock Braking System) to układ stosowany w samochodach, mający wspomóc bezpieczne ograniczenie prędkości. Jego istotą jest uniemożliwienie zablokowania się koła podczas hamowania, gdyż taka sytuacja grozi wpadnięciem w poślizg, a ruch jest wówczas wymuszony siłą bezwładności samochodu.
System kontroluje obroty kół podczas hamowania i jeżeli kierowca naciśnie tak silnie na hamulec, że jedno z kół obraca się wolniej niż pozostałe, to system ABS zmniejsza na chwilę siłę hamowania obwodu lub tylko tego koła. Jeżeli koło ponownie zacznie się obracać, siła hamowania jest ponownie zwiększana. Kontrola ruchu koła odbywa się dzięki specjalnym czujnikom rejestrującym ruch, zamocowanym na piaście pierścienia.
Zazwyczaj stosowane są układy ABS: dwukanałowe i czterokanałowe. Jeśli chodzi o ten pierwszy, to jest on podzielony diagonalnie na dwa obwody (lewe przednie i prawe tylne, oraz prawe przednie i lewe tylne) i każdy z obwodów posiada swój modulator ciśnienia. Tak więc, gdy zablokowaniu ulega przednie prawe koło, to następuje obniżenie ciśnienia zarówno w tym kole jak i w lewym tylnym kole.
W układzie czterokanałowym, mimo diagonalnej konstrukcji samego układu hamulcowego, każde koło posiada własny modulator ciśnienia i własny czujnik prędkości obrotowej. Układ elektroniczny posiada więc możliwość regulacji ciśnienia oddzielnie, w każdym wybranym kole.
Ponieważ ABS nie ma informacji o położeniu kierownicy, a na zakręcie prędkości obrotowe kół zewnętrznych i wewnętrznych są różne, ważna jest szybkość z jaką następuje podawanie informacji o ruchu koła i margines błędu zanim system rozpocznie ingerencję.
W czasie jazdy bez hamowania system oblicza prędkość pojazdu i potrafi tę informację wykorzystać w chwili rozpoczęcia hamowania. ABS wykonuje ciągłą autodiagnozę. Jeśli np. w czasie jazdy system wykryje brak impulsów od któregoś z kół, uznaje to za awarię czujnika obrotów koła, zapala lampkę "Awaria ABS" i działanie ABS-u zostaje całkowicie wyłączone dla wszystkich kół. Hamulec będzie w takim przypadku działać jak zwykły hamulec bez ABS-u.
Te elektroniczne systemy zliczające sygnały były powodem wysokiej ceny urządzenia. Obecnie, w dobie coraz tańszych urządzeń elektronicznych, stało się możliwe zamontowanie układów ABS w samochodach nawet najniższej klasy.
Bogusław Korzeniowski