Trwa ładowanie...
14-06-2010 16:51

Elektroniczny pomocnik - ABS

Elektroniczny pomocnik - ABSŹródło: Jakub Wielicki
d1u6y09
d1u6y09

Od roku 2004 w krajach UE standardem jest, iż wszystkie nowe samochody mają ABS. Jednak wiele modeli na rynku wtórnym nie ma tego systemu, a szkoda bo pozwala on uniknąć wielu groźnych sytuacji.

(fot. PAP/Piotr Polak)
Źródło: (fot. PAP/Piotr Polak)

System ABS (Anti-Lock Braking System) to układ stosowany w samochodach, mający wspomóc bezpieczne ograniczenie prędkości. Jego istotą jest uniemożliwienie zablokowania się koła podczas hamowania, gdyż taka sytuacja grozi wpadnięciem w poślizg, a ruch jest wówczas wymuszony siłą bezwładności samochodu.

System kontroluje obroty kół podczas hamowania i jeżeli kierowca naciśnie tak silnie na hamulec, że jedno z kół obraca się wolniej niż pozostałe, to system ABS zmniejsza na chwilę siłę hamowania obwodu lub tylko tego koła. Jeżeli koło ponownie zacznie się obracać, siła hamowania jest ponownie zwiększana. Kontrola ruchu koła odbywa się dzięki specjalnym czujnikom rejestrującym ruch, zamocowanym na piaście pierścienia.

(fot. Jakub Wielicki)
Źródło: (fot. Jakub Wielicki)

Zazwyczaj stosowane są układy ABS: dwukanałowe i czterokanałowe. Jeśli chodzi o ten pierwszy, to jest on podzielony diagonalnie na dwa obwody (lewe przednie i prawe tylne, oraz prawe przednie i lewe tylne) i każdy z obwodów posiada swój modulator ciśnienia. Tak więc, gdy zablokowaniu ulega przednie prawe koło, to następuje obniżenie ciśnienia zarówno w tym kole jak i w lewym tylnym kole.

d1u6y09

W układzie czterokanałowym, mimo diagonalnej konstrukcji samego układu hamulcowego, każde koło posiada własny modulator ciśnienia i własny czujnik prędkości obrotowej. Układ elektroniczny posiada więc możliwość regulacji ciśnienia oddzielnie, w każdym wybranym kole.

Ponieważ ABS nie ma informacji o położeniu kierownicy, a na zakręcie prędkości obrotowe kół zewnętrznych i wewnętrznych są różne, ważna jest szybkość z jaką następuje podawanie informacji o ruchu koła i margines błędu zanim system rozpocznie ingerencję.

(fot. Jakub Wielicki)
Źródło: (fot. Jakub Wielicki)

W czasie jazdy bez hamowania system oblicza prędkość pojazdu i potrafi tę informację wykorzystać w chwili rozpoczęcia hamowania. ABS wykonuje ciągłą autodiagnozę. Jeśli np. w czasie jazdy system wykryje brak impulsów od któregoś z kół, uznaje to za awarię czujnika obrotów koła, zapala lampkę "Awaria ABS" i działanie ABS-u zostaje całkowicie wyłączone dla wszystkich kół. Hamulec będzie w takim przypadku działać jak zwykły hamulec bez ABS-u.

Te elektroniczne systemy zliczające sygnały były powodem wysokiej ceny urządzenia. Obecnie, w dobie coraz tańszych urządzeń elektronicznych, stało się możliwe zamontowanie układów ABS w samochodach nawet najniższej klasy.

Bogusław Korzeniowski

d1u6y09
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1u6y09
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj