| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11877/camo_lamborghini-550.jpeg',550,365) ) |
| --- | Posiadacze maszyn ze stajni Lamborghini, Ferrari, czy Porsche mają ciężki orzech do zgryzienia. Chcieliby brać udział w wyścigach, a jednocześnie nie wyobrażają sobie zastąpienia skórzanych foteli plastikowymi „kubełkami” i zamontowania we wnętrzu klatki bezpieczeństwa. Mogą co prawda sprawdzić osiągi aut oraz swoje możliwości na torze wyścigowym, ale kupując supersamochód liczy się też na pożądliwe spojrzenia przechodniów...
Odpowiedzią na ich potrzeby były wyścigi seryjnych samochodów na publicznych drogach. Najsłynniejszy z nich, Cannonball był rozgrywany w Ameryce w latach ’70. Rosnące naciski opinii publicznej oraz interwencje policji sprawiły, że kierowcy zrezygnowali z nielegalnych zawodów. W 1999 roku Maximillion Cooper z grupą 50 kierowców postanowić wskrzesić ducha legendarnego wyścigu, organizując europejski odpowiednik – Gumball 3000.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11877/gumball-break-03.jpeg',550,366) ) |
| --- | Kierowcy mieli do pokonania 3000 mil po publicznych drogach. Pierwszy Gumball 3000 wystartował w Londynie, po czym zawodnicy skierowali się do Rimini we Włoszech. W drodze powrotnej nie zapomniano o wizycie w Paryżu i honorowej rundzie na torze Le Mans. Zawodnicy mieli też okazję do zaprezentowania maszyn na torze F1 w Monaco. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11877/theenzolet_loose-550.jpeg',550,309) ) |
| --- | Zacięta rywalizacja odbywała się przede wszystkim na autostradach łączących punkty docelowe, więc podstawowym wyposażeniem większości samochodów był antyradar. Na trasie zmagały się nie tylko najnowsze bolidy – nie mniej liczne były kultowe pojazdy. Wśród nich pojawił się m.in. Jaguar E-Type oraz Aston Martin DB5.
W kolejnych sezonach Gumball 3000 stawał się coraz bardziej popularny. W 2002 roku chęć startu wyraziło aż 175 kierowców. Organizatorzy za każdym razem proponowali inną trasę – rywalizacja przeniosła się też na szosy w Azji, Afryce oraz Ameryce. Nielegalne zawody wzbudzały coraz większe zainteresowanie opinii publicznej. Nic więc dziwnego, że organizatorzy, wśród których jest wielu biznesmenów postanowili uczynić z Gumballa 3000 komercyjne wydarzenie. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11877/gumball-001.jpeg',550,334) ) |
| --- | Przejazdy przez największe miasta odbywają się w porozumieniu z lokalnymi władzami, a najciekawsze momenty wyścigu są pokazywane szerszej publiczności w licznych relacjach telewizyjnych, a nawet w serialu.
Nie oznacza to jednak, że kierowcy podróżują zgodnie z przepisami. Przekraczanie dozwolonej prędkości jest chlebem powszednim, podobnie jak wysokie mandaty. Najbardziej niepokorni trafiali na kilka dni do... więzienia!
Cóż więc sprawia, że Gumball jest coraz lepiej rozpoznawalną marką? Z pewnością smak przygody, zainteresowanie kibiców oraz możliwość sprawdzenia osiągów samochodów na zwykłej drodze. Gumball oferuje także coś, czego nie sposób uświadczyć w innych wyścigach – tylko tutaj można zobaczyć, jak Bentley warty milion dolarów wypada z drogi i kończy swój żywot w przydrożnym rowie...