WAŻNE
TERAZ

Szef KOWR z PSL spotykał się z założycielem Dawtony tuż przed wybuchem afery CPK

Ekrany akustyczne: cena komfortu

Obraz
Źródło zdjęć: © GDDKiA

Mają chronić ludzi przed hałasem, a okazują się niezwykle kosztowną inwestycją. Ekrany akustyczne nie tylko mocno podbijają cenę inwestycji drogowych, ale też drenują budżet już w kilka lat po ich zbudowaniu.

Wszyscy zgodzimy się z tym, że mieszkańców terenów leżących wokół dróg o wysokim stopniu zagęszczenia i szybkości ruchu należy chronić przed hałasem. Ten może niekorzystnie odbijać się nie tylko na komforcie ludzi, ale też na ich zdrowiu, a nawet na kondycji domów i osiedli. W 2007 roku, nim w Polsce ruszyła zakrojona na szeroką skalę budowa dróg ekspresowych i autostrad, nasi politycy wprowadzili przepisy, które pod względem ochrony przed hałasem były znacznie bardziej restrykcyjne niż w najbogatszych krajach Unii Europejskiej. Skutkowało to tym, że ekrany akustyczne stawiano nawet w miejscach, w których nie były one potrzebne. Dziś szacuje się, że ok. 40-50 proc. z nich nie powstałoby, gdyby nie zmiana przepisów. Firmy zajmujące się produkcją i stawianiem barier dźwiękochłonnych zarobiły ogromne pieniądze, a znaczna część z postawionych ekranów chroni lasy lub pola uprawne. Przepisy zmieniono dopiero w maju 2012 roku, czyli wtedy, gdy większość inwestycji drogowych już była zakończona lub w toku.
Niepotrzebnie wydano około miliard złotych. Sprawą zajmuje się Najwyższa Izba Kontroli oraz Prokuratura Okręgowa w Warszawie. My pozostaliśmy jednak z problemem.

Obraz
© (fot. GDDKiA)

Ekrany akustyczne to instalacje drogie w utrzymaniu. Przy budowie dróg wykorzystuje się bariery ze szkła akrylowego, betonowe, z elementami drewnianymi, ceramicznymi, albo ze specjalnymi kasetami dźwiękochłonnymi. Pomiędzy nimi i poszczególnymi „oknami” barier znajdują się uszczelki. Niektóre z nich już w kilka lat po ukończeniu inwestycji po prostu się odklejają i przestają spełniać swoją rolę. Do dzieła muszą przystąpić fachowcy. O ile droga jest stosunkowo nowa, nie oznacza to wydatków z budżetu - wykonawca odpowiada za stan osłon akustycznych przez pięć lub dziesięć lat od ukończenia inwestycji - w zależności od umowy. Po upływie tego czasu nikt nie robi tego za darmo. Tylko w Warszawie na naprawę i konserwację ekranów akustycznych rocznie wydaje się 1,5 mln złotych. W skali kraju to ogromna kwota, która z roku na rok będzie wyższa. Konieczność serwisowania tych konstrukcji oznacza,
że środki przeznaczone na naprawę nawierzchni będą niższe.

Może więc sposobem na uniknięcie wydatków byłoby zdemontowanie tych ekranów akustycznych, które w myśl dzisiejszych przepisów nie są już potrzebne? Niestety nie. Demontaż tych elementów byłby jeszcze droższy niż ich postawienie.

tb, moto.wp.pl

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy