Ekologia może zakończyć epokę silnika spalinowego!

Nie ma szans, by europejski przemysł motoryzacyjny zrealizował przyjętą w lutym unijną strategię, która zakłada, że od 2012 roku nowe samochody pasażerskie na rynku europejskim będą emitować średnio najwyżej 120 gramów dwutlenku węgla na jeden kilometr - powiedział we wtorek w Brukseli szef koncernu Fiat Sergio Marchionne.

"Realizacja wyznaczonych celów skończyłaby się tym, że przestaniemy sprzedawać samochody" - oświadczył Marchionne na marginesie spotkania poświęconego perspektywom rozwoju branży motoryzacyjnej w nowych krajach członkowskich UE.

Przedstawiona w lutym strategia Komisji Europejskiej, która jest zapowiedzią konkretnych rozwiązań prawnych, zakłada, że emisje samych silników będą musiały zostać ograniczone do 130 g/km. Pozostałe 10 gramów ma zostać zaoszczędzonych dzięki poprawie innych części samochodów (opony, energooszczędna klimatyzacja) i większemu użyciu biopaliw.

Zdaniem Marchionne, który wypowiadał się w imieniu całej branży motoryzacyjnej UE, "nierealistyczne jest założenie, że te cele mogą być osiągnięte do 2012 roku". "Firmy samochodowe to nie piekarnia, gdzie produkcja następuje z dnia na dzień. Modele samochodów, które będą na rynku w roku 2012, są już opracowywane - powiedział. - Obarczenie niemal całym ciężarem redukcji producentów aut jest niesprawiedliwe i oznacza gigantyczne koszty".

Szef Fiata wskazał, że nakazane z góry zmiany technologiczne silników są najdroższym sposobem ograniczania emisji CO2 przez pojazdy. "Żaden ekonomista przy zdrowych zmysłach nie wymyśliłby czegoś takiego" - irytował się na konferencji prasowej.

W ciągu roku unijna strategia ma się przerodzić w propozycje legislacyjne, które - zanim wejdą w życie - będą musiały uzyskać aprobatę krajów członkowskich i Parlamentu Europejskiego. Dopiero w tej propozycji legislacyjnej KE sprecyzuje, jak ma zamiar ograniczyć średnią emisję CO2 w silnikach. Wśród rozważanych opcji jest wyznaczenie różnych limitów w zależności od wielkości samochodów i mocy silnika.

W latach 1998-1999 europejski przemysł motoryzacyjny dobrowolnie zobowiązał się do zmniejszenia emisji o jedną czwartą CO2 na przełomie lat 2008/09. Odpowiada to emisji 140 g/km. Już wiadomo, że tempo zmian technologicznych jest zbyt małe, by producenci osiągnęli wyznaczony cel. Na razie europejska średnia to 163 g/km.

Ograniczenie emisji CO2 przez samochody ma być częścią szerszej strategii UE, będącej odpowiedzią na zmiany klimatyczne. Zakłada ona, że do 2020 roku emisja CO2 będzie o 20 proc. mniejsza niż w 1990. Do tego czasu - według założeń - nowo produkowane samochody będą emitowały nie więcej niż 95 gramów CO2 na kilometr.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy