Dziesięć objawów awarii silnika

Nie trzeba być doświadczonym mechanikiem, żeby stwierdzić, iż z samochodem dzieje się coś złego. Wiele usterek jednostki napędowej można rozpoznać po typowych objawach.

Obraz
Źródło zdjęć: © Auto Świat/autoswiat.pl

/ 10Silnik "bierze" duże ilości oleju

Obraz
© Auto Świat/autoswiat.pl

| [

Obraz

]( http://www.auto-swiat.pl/ ) |
| --- |

Nie trzeba być doświadczonym mechanikiem, żeby stwierdzić, iż z samochodem dzieje się coś złego. Wiele usterek jednostki napędowej można rozpoznać po typowych objawach.

Objawy: coraz niższy stan oleju na bagnecie, dymienie z rury wydechowej, zapalająca się kontrolka poziomu lub ciśnienia oleju.
Przyczyna: jeśli na silniku nie ma widocznych śladów wycieków, to ubytki oleju przekraczające 1 litr na 1000 km mogą świadczyć o usterce uszczelniaczy zaworowych (wariant optymistyczny), turbosprężarki lub o ogólnym wyeksploatowaniu jednostki.

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Zrób auto na błysk

/ 10Szlam pod korkiem wlewu oleju

Obraz
© Auto Świat/autoswiat.pl

Objawy: gęsty szlam pod korkiem wlewu oleju.
Przyczyna: jasna maź osadzająca się na korku podczas zimy to efekt jazdy na krótkich trasach. Zjawisko to powoduje zbierająca się w oleju wilgoć. Osad zniknie po przejechaniu dłuższego dystansu. Jeśli kolor szlamu jest brunatny, może to oznaczać, że do oleju dostaje się płyn chłodzący, a najczęściej powodem tego jest przepalona uszczelka pod głowicą.

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Zrób auto na błysk

/ 10Falowanie obrotów na biegu jałowym

Obraz
© Auto Świat/autoswiat.pl

Objawy: nierówna praca jednostki napędowej na biegu jałowym - samoczynne wzrastanie i spadanie prędkości obrotowej silnika.
Przyczyny: najczęściej pierwsze podejrzenia padają na silniczek krokowy. Niestety, powodów takiego zjawiska może być znacznie więcej, m.in.: niesprawny układ wtryskowy, zatkany filtr powietrza, błędne wskazania sondy lambda lub zanieczyszczona przepustnica. Falowanie obrotów to częsty problem w autach z instalacją gazową. Zanim zabierzemy się do wymiany powyższych części, należy wcześniej sprawdzić kable wysokiego napięcia i szczelność układu dolotowego.

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Zrób auto na błysk

/ 10Dymienie z rury wydechowej

Obraz
© Auto Świat/autoswiat.pl

Objawy: niebieski dym z rury wydechowej, szybki ubytek oleju.
Przyczyny: intensywne, szaroniebieskie dymienie z rury wydechowej to objaw spalania oleju. Odpowiadać za to mogą nieszczelne pierścienie tłokowe lub uszczelniacze zaworowe oraz – to najczęstsza przyczyna – uszkodzona uszczelka pod głowicą.

Objawy: intensywne dymienie na czarno, rosnące spalanie, czasem towarzyszący tym zjawiskom spadek mocy silnika.
Przyczyny: w turbodieslach lekkie dymienie podczas szybkiego przyspieszania nie jest niczym niepokojącym. Jeśli jednak narasta, może być pierwszym objawem zużycia turbiny. Inne przyczyny powstawania czarnej chmury za autem to: awaria wtryskiwaczy, sondy lambda lub przepływomierza bądź nieprawidłowa praca układu recyrkulacji spalin (zaworu EGR).

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Zrób auto na błysk

/ 10Plamy oleju pod autem

Obraz
© Auto Świat/autoswiat.pl

Objawy: wycieki oleju z silnika.
Przyczyny: miejsce wycieków zazwyczaj trudno zlokalizować. Żeby sprawdzić, skąd wydobywa się olej, najlepiej wcześniej umyć dokładnie silnik. Przyczynami nieszczelności są zwykle zużyte uszczelki lub nieszczelna odma. Jeśli jednak olej sączy się wszystkimi szczelinami, może to świadczyć o znacznym zużyciu silnika – przy dużych przedmuchach ciśnienie gazów wypycha olej ze skrzyni korbowej.

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Zrób auto na błysk

/ 10Ślady oleju na filtrze powietrza

Obraz
© Auto Świat/autoswiat.pl

Objawy: olej zbierający się w obudowie filtra powietrza. Dodatkowo może występować wypychanie bagnetu oleju i wydobywanie się spod niego spalin.
Przyczyna: objawy takie świadczą najczęściej o przepaleniu uszczelki pod głowicą lub o przedmuchach z komór spalania w wyniku zużycia pierścieni tłokowych. W konsekwencji następuje wzrost ciśnienia w układzie smarowania, co powoduje wyrzucanie oleju przez odmę do obudowy filtra powietrza. Spaliny mogą znaleźć też ujście przez otwór bagnetu olejowego.

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Zrób auto na błysk

/ 10Zapalanie się kontrolki „check engine”

Obraz
© Auto Świat/autoswiat.pl

Objawy: stałe świecenie się kontrolki silnika.
Przyczyna: bez odczytania kodu błędu za pomocą urządzenia diagnostycznego lub skanera nie można jednoznacznie ustalić, na czym polega problem. Kontrolka silnika może sygnalizować zarówno stosunkowo niegroźne usterki, z którymi można bez większych konsekwencji podróżować dalej (np. problemy z katalizatorem, uszkodzenie układu recyrkulacji spalin), jak też istotne awarie grożące zniszczeniem silnika. Radzimy nie lekceważyć tego sygnału i odwiedzić szybko warsztat, zwłaszcza w przypadku starszych aut, w których nie włącza się tryb awaryjny, chroniący przed poważnymi uszkodzeniami.

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Zrób auto na błysk

/ 10Bulgotanie płynu chłodzącego w zbiorniczku wyrównawczym

Obraz
© Piotr Mokwiński

Objawy: gdy silnik pracuje, w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodzącego pojawiają się pęcherzyki powietrza.
Przyczyny: to typowy objaw uszkodzenia uszczelki pod głowicą, które skutkuje przedmuchem spalin do obiegu chłodzenia silnika. Gazy znajdują wtedy ujście w zbiorniczku wyrównawczym płynu chłodzącego (oraz pod wlewem oleju lub bagnetem). Uwaga – awaria prowadzi do przegrzania jednostki napędowej!

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Zrób auto na błysk

/ 10Stukanie dobiegające z silnika

Obraz
© Auto Świat/autoswiat.pl

Objawy: metaliczne stuki z silnika.
Przyczyny: niektóre odgłosy tego typu są zupełnie normalne (np. dźwięk pracy wtryskiwaczy lub hydraulicznych kasatorów luzów zaworowych przez pierwszych kilka minut pracy silnika). Jeśli stukot utrzymuje się dłużej, może to świadczyć o problemach z rozrządem lub – w najgorszym przypadku – hałasować mogą panewki korbowodowe silnika, co oznacza konieczność wykonania jego kapitalnego remontu. Jeżeli stukanie pojawia się gwałtownie, należy natychmiast wyłączyć silnik!

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Zrób auto na błysk

10 / 10Przerywana praca jednostki napędowej

Obraz
© Auto Świat/autoswiat.pl

Objawy: problemy z rozruchem silnika, nierówna praca na wolnych obrotach, przerywanie podczas przyspieszania.
Przyczyna: poszukiwanie przyczyn należy zacząć od sprawdzenia kabli wysokiego napięcia (zazwyczaj winna jest przetarta izolacja). Przerywanie i krztuszenie się silnika mogą też wynikać z: awarii cewki zapłonowej, zabrudzenia lub uszkodzenia przepływomierza i awarii układu wtryskowego lub świec.

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Zrób auto na błysk

Wybrane dla Ciebie

Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025
Konrad Dąbrowski gotowy na wyzwania Baja España Aragón 2025